Online locatiediensten

Kansrijke online locatiediensten voor de recreatiesector Dankzij de opkomst van de mobiele telefoon met ingebouwde GPS, maken locatiediensten op dit moment een snelle ontwikkeling door. Dankzij de GPS is de locatie van de telefoonbezitter bekend en daar wordt op ingespeeld met diverse applicaties. Wouter Gijsbertsen beschijft in dit artikel twee diensten waar ondernemers in de recreatiesector op kunnen inspelen. Foursquare Wat is... Met deze op locatie gebaseerde dienst heb je als gebruiker de mogelijkheid om overal “in te checken”. Via GPS op je telefoon ziet Foursquare waar je bent en welke locaties er in de buurt zijn. Je kunt inchecken op stations, in winkels, op bekende plekken, enz. enz. Daarnaast kunnen er tips toegevoegd worden bij een locatie, “het uitzicht bij deze camping is fantastisch”. Foursquare heeft verbindingen met andere social media waardoor berichten snel worden verspreid onde vriendennetwerken en mensen die inloggen bij een locatie. Aan het inchecken is een (bijna verslavend) wedstrijdelement verbonden. Google places Wat is... Veel mensen maken gebruik van Google Maps als zij even snel een adres willen opzoeken. Je ziet regelmatig een mooie vermelding staan van een bedrijf. Minder bekend is dat je onderneming met Google places ook getoond wordt bijv op de smartphone. Gebruikers hoeven slechts de app ‘Google Navigatie’ te installeren op hun smartphone en uw onderneming wordt getoond. Via Google places kunnen coupons geplaatst worden. (binnenkort ook in Nederland beschikbaar) Gebruikers kunnen u de coupon op het scherm van hun mobiele apparaat laten zien, zonder de coupon af te drukken. Doelgroep... Foursquare-gebruikers zijn mensen die meer dan gemiddeld met social media bezig zijn en minstens 1 ander social media platform gebruiken en meestal 2. Foursquare linkt dan ook naar de Facebook en Twitter-accounts van de gebruikers. Wat kan ik er mee? Foursquare geeft je de mogelijkheid om meer te weten te komen over je klanten, want je kunt nagaan wie er incheckt in jouw locatie. Je zou bijvoorbeeld iedereen die op jouw restaurant incheckt een berichtje kunnen sturen met een code waarmee ze bij een bepaalde status 25% korting krijgen. Je kunt gebruikers vragen een tip achterlaten wat ze van het eten vinden en een gerecht op de kaart aanraden of afraden. Drie kwart van alle eerste aankopen worden gedaan op basis van een advies van een ondeskundige, dat noemen we mond-tot-mond reclame. Als je die reclame kunt structureren met tips bij je locatie is dat natuurlijk prachtig! Wat kan ik er mee? Met deze dienst kunnen bedrijven op een eenvoudige en voordelige manier klanten bereiken. Steeds meer mensen zoeken een product of dienst in combinatie met een plaats. Het voordeel van een vermelding in Google Maps is dat bij bepaalde zoekopdrachten in Google, de resultaten van Google Maps weergegeven worden. Aanpak door ondernemer U kunt Google Places (en uw zichtbaarheid op Google Maps) zelf inrichten, waarbij de ondernemer kan kiezen uit een aantal zaken. Hierbij kunt u denken aan bedrijfsinformatie (contactgegevens, openingstijden en een korte omschrijving van de onderneming). Verder kunt u aangeven in welke plaats(en) de onderneming opereert, in welke branche u actief bent en kunt u foto’s van uw bedrijf plaatsen. Aanpak door ondernemer Zorg dat mensen inchecken in je locatie door een sticker op de deur te plakken met het logo van Foursquare, vraag tevreden klanten gericht om een tip achter te laten en denk ook hier aan beloning. Tip gevers zou je via Facebook of Twitter weer een kortingscode kunnen sturen. Een ontevreden klant kun je via diezelfde media benaderen om de klacht op te lossen. Ook dat is service en geeft een goed beeld aan nieuwe klanten dat je als ondernemer klachten serieus neemt. Met dank aan: Wouter Gijsbertsen, Cliptoo; verbindt mensen online met plaatsen en routes www.cliptoo.nl twitter: @wgijsbertsen Recreatief Totaal • Productnieuws • Nr. 2 - 2011 31 Pagina 30

Pagina 32

Interactieve e-boek, deze weekblad of krant is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal bladerbaar maken van digi-verenigingsbladen.

Recreatief Totaal 2 - 2011 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication