Publicaties en onderzoek

EN ONdERZOEK World Travel Trends 2010 / 2011 Op de ITB reisvakbeurs in Berlijn zijn de vooruitzichten gepresenteerd voor de reisbranche in 2011. Wereldwijd herstelt het toerisme sterk van de crisis. Voor Europa wordt een bescheiden groei van 2 a 3% verwacht. Een uitgebreid overzicht krijgt u in het World Travel Trends Report 2010/2011. Publicaties Een aantal trends in de Europese vakantiemarkt lichten we er uit: De conclusie van het rapport in headlines: • Het jaar 2010 liet een sterk herstel zien van het wereldwijde toerisme • Nieuw record voor het aantal internationale trips • Sterke groei van de ‘emerging markets’ • Positieve vooruitzichten voor 2011 • De groei in verre reizen is met 5% veel sterker dan de groei in vakanties binnen Europa (bleef nagenoeg gelijk). • De gemiddelde lengte van de vakantie nam met 7% af naar 8 overnachtingen • De uitgaves per vakantie daalden met 4% naar € 874,• Nederland behoort tot de groep van best presterende toeristische bestemmingen die een groei realiseerden van meer dan 8% • Water gerelateerde reizen (o.a. cruises) zitten stevig in de lift (+ 10%) • Het aantal boekingen via internet steeg met 17%. Zo’n 50% van de Europeanen boekt nu via internet. Meer informatie: www.itb-berlin.com/ library groene buitenruimte bij een recreatiebedrijf spelvriendelijker in te richten. Het boekje sluit goed aan bij de wens van kinderen naar een minder voorspelbare speelomgeving. Met het boekje wil auteur Johan Oost de eigenaren van speelomgevingen inspireren om een avontuurlijker inrichting te kiezen. Oost: “Nu hoeft niet iedereen zijn tuin net als ik tot een speelwildernis om te vormen, maar een stuk losser zou wel mogen.” Meer informatie: www.obb-ingenieurs.nl De publicatie ‘Productiviteitsverbetering van bedrijven in toerisme, recreatie en vrije tijd’ is zeer interessant voor ondernemers in de toeristische en vrijetijdssector die zich afvragen hoe ze de productiviteit binnen het bedrijf kunnen verhogen. Bij het begrip productiviteitsverbetering moet niet alleen gedacht worden aan het efficiënter inzetten van middelen en mensen (input) maar ook aan het verhogen van de bestedingen of de bezettingsgraad (output). De publicatie bevat concrete stappenplannen en voorbeelden uit de sector, waardoor u na het lezen meteen aan de slag kunt met de productiviteitsverbetering binnen uw eigen organisatie. Bovendien bevat de publicatie handige theorieën en modellen, welke direct toepasbaar zijn. De publicatie is opgebouwd uit twee delen. Het eerste deel van de publicatie richt zijn op de definitie en betekenis van productiviteit. Tevens wordt in deel één duidelijk hoe de productiviteit binnen een onderneming gemeten kan worden. Het tweede deel richt zich op de vraag hoe de productiviteit verhoogd kan worden. In dit tweede deel worden praktische handvatten aangereikt die direct gebruikt kunnen worden om de productiviteit te verhogen. Meer informatie: www.nritmedia.nl Meer dan 50 haventypes omschreven in ‘Havens a la Carte’ De watersportsector biedt voor de toeristische ontwikkeling van een gebied grote kansen. In de atlas ‘Havens a la Carte’ worden 50 haventypen omschreven, die passen bij verschillende omstandigheden en doelgroepen. De atlas, die wordt uitgebracht door kenniscentrum Kusttoerisme, is vooral bedoeld ter ondersteuning van ontwikkelingen van jachthavens en het bieden van een nieuwe denkwijze over watersportontwikkelingen. Van elk type jachthaven staan in deze uitgave korte beschrijvingen met een referentiefoto. (zie afbeeldingen) Meer informatie: www.havensalacarte.nl Buitenruimte speelvriendelijker inrichten Productiviteitsverbetering van bedrijven in toerisme, recreatie en vrije tijd OBB ingenieurs heeft een nieuw boekje op de markt gebracht: ‘Spelideeën voor eigen tuin’, dat ook inspiratie biedt om de Van oorsprong was dit boek alleen bedoeld als lesboek voor het NHTV. Maar ook ondernemers kunnen hun voordeel halen uit deze kennisbron. Recreatief Totaal • Zakelijke evenementen • Nr. 2 - 2011 41 Pagina 40

Kalender uitgelicht

Heeft u een lesboek, virtual paper of digitale presentaties? Gebruik Online Touch: reclamefolder online zetten.

Recreatief Totaal 2 - 2011 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication