Ilse Michiels Terugblik door Peter blikt terug Neuteboom, het ‘groene’ pilot inspiratiepark Tijdens de vakantiebeurs, op 11 januari, blikte Ilse Michiels openhartig terug op drie turbulente jaren. Het project is immers niet ongemerkt voorbij gegaan. Hoe heb je de campagne ervaren? “Het ging niet allemaal vanzelf”, aldus Ilse, “Bij veel ondernemers lopen de bezoekersaantallen terug, maar het duurt vaak wel even voordat ze van plan zijn om hun bedrijf echt ingrijpend te veranderen. Met name de kleinere ondernemers waren nog niet gewend om in processen te denken. Dat vraagt om een ander soort ondernemerschap.” Peter Neuteboom is beheerder van landal de Vlegge en deed mee als pilotproject in Gastvrij Nederland. dit park werd gekarakteriseerd als ‘Groen’, met als kernwoorden: Empty nesters, ouderen, Nederlands, huiselijk, gemak. Werd het project goed begrepen? Michiels: “Binnen de Recron hebben we er hard aan gewerkt om iedereen mee te krijgen. Het viel niet altijd mee om de leveranciers van producten mee te krijgen in het innovatieproject. Innoveren begint met willen, en ik kreeg in het begin vooral veel antwoorden die begonnen met ‘Ja, maar….’ Het lijkt wel of ze soms schrik hebben om echt nieuwe dingen te doen.” Is Gastvrij Nederland voor alle ondernemers geschikt? Is het hele park op de schop gegaan na de keuze voor deze doelgroep? Michiels: “De echte innovators hebben een project als Gastvrij Nederland helemaal niet nodig. Die redden zichzelf prima. We richtten ons met Gastvrij Nederland dan ook op de groep die vlak daarna komt. In marketingtemen zijn dat de Early Adopters en de Early Majority. Er is altijd een groep die wat langzamer verandert, en die groep kijkt waarschijnlijk eerst nog even naar de resultaten.” Kun je ook een vergelijking maken tussen Nederland en België? Neuteboom: “Zo’n vaart gaat dat niet. Je kan niet zomaar van de een op de andere dag alles veranderen. Bovendien heb ik hier te maken met een Vereniging Van Eigenaren, die ook kunnen meebeslissen. Maar er zijn wel aanpassingen gemaakt op basis van de doelgroepkeuze. Zo hebben we de bedden verhoogd, gelet op een bijpassende inventaris, o.a. van de koffiezetters en wasmachines. Ook hebben we de bungalows aangekleed met mooie canvas foto’s van de omgeving.” bouwen. Voor de jongere groene doelgroep staat er een groot speeltoestel op het programma. Voor deze doelgroep is het belangrijk dat het spelen past bij de omgeving, dus we denken aan het thema ‘zandtransport’, want dat kom je hier overal tegen.” Michiels: “Nederland staat er op toeristisch gebied wel wat beter voor dan België. Zo worden internettechnieken al veel meer toegepast, zoals online boeken en het gebruik van Twitter. Ook op het gebied van het bieden van een belevenis zijn er in Nederland een aantal bedrijven goed bezig. Kijk maar eens naar de Heineken Experience, De Voetbal Experience of Skydive.” Is je park nu een echt ‘Groen’ Bungalowpark? Peter Bergmans, Grontmij ‘‘Die kleuren blijken erg goed aan te slaan bij gemeenten. Zeker als je te maken hebt met mensen die niet elke dag met marketingdoelgroepen bezig zijn, geeft het praten in kleuren doelgroepen een aanknopingspunt.’’ Neuteboom: “Daar raak je wel een lastig punt. Wij zijn voor een belangrijk deel afhankelijk van de ‘groene’ doelgroep. Dat zorgt voor een prima bezetting gedurende het hele jaar, op één periode na; het hoogseizoen. En dat is net andersom als bij de meeste andere parken. Het ontbreken van faciliteiten is voor de groene groep een pluspunt, maar in het hoogseizoen zijn we afhankelijk van ‘andere kleuren’. En die mensen wil je ook een uitstekende vakantie bieden.” Verbeterpunten? Neuteboom: “We hebben de postcodeanalyse eens naast de gegevens uit het Landal systeem gelegd. Dan blijkt dat zo’n systeem niet zomaar kan worden toegepast. Er zitten nogal wat mismatchen in.” Meer informatie: www.recroninnovatiecampagne.nl Recreatief Totaal advies Ga je nu nog verder met het aanpassen van je park? Neuteboom: “Deze groep fietst graag. Verhuur doen we al, maar we willen binnenkort nog wel een extra fietsenstalling Gastvrij Nederland heeft een prima aanzet gegeven om na te denken over de doelgroep van je bedrijf. Er zijn echter zoveel kleine bedrijven dat een indeling in 5 doelgroepen niet onderscheidend genoeg zal blijken. Wees als ondernemer vooral eigenwijs en creatief. De markt zit op onderscheidende bijzondere vakanties te wachten. Recreatief Totaal • Algemeen • Nr. 2 - 2011 7 Na Gastvrij Nederland

Actueel algemeen

Interactieve digi-brochure, deze spaarprogramma of reisgids is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal uitgeven van internet flyers.

Recreatief Totaal 2 - 2011 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication