Platteland en recreatie combinatie

Platteland & Recreatie combinatie Inspiratiereizen voor plattelandsrecreatie gaan vaak op bezoek bij projecten uit de eigen sector. Dat brengt als risico mee dat de sector ‘meer van hetzelfde’ gaat aanbieden. Met deze tour bood Syntens een mix van plattelands- en reguliere recreatiebedrijven. Enthousiaste ondernemers vertelden hun verhaal en gaven nuttige adviezen. We zetten de toptips nog even op een rijtje: Bungalowpark - Landal Greenparks Landal kijkt naar de omgeving Landal parken staan niet bekend om een uitgebreid pakket aan all-in vermaak op het park. ‘De Hellendoornse Berg’ vormt daarop geen uitzondering. parkmanager Rutger Cruiming: “Rust, ruimte en cultuur zijn de trekpleisters van het platteland, en daar maken wij dankbaar gebruik van. Ons criterium bij samenwerking is dat het een meerwaarde moet bieden voor onze gast.” De succesnummers: De natuur wordt mede beleefbaar gemaakt door natuurmonumenten die natuurexcursies, o.a. met de huifkar, organiseert. Samen met buitensportcentrum De Wilgenweerd worden diverse activiteiten aangeboden. De eerste excursie naar ‘De Knapenvelder’, werd bijzonder gewaardeerd. Een combinatie die minder goed uitpakte: Bij de bouw van het Landal park hield men rekening met bezoekers van het Avonturenpark die gebruik maken van de restaurants van Landal. Daar bleek in de praktijk weinig animo voor te zijn, mede omdat deze dagattractie haar bezoekers graag in de eigen horeca wil houden. Buitensport Aktief Overijssel Bindingsangst geen probleem bij samenwerking Fred Eikelboom werkt met diverse partijen samen; ook voor kortere periodes. Toen hij net begon, was de foodservice uitbesteed Verlies nemen op animatie loont op termijn Cruiming: “In de winterperiode zijn er minder gezinnen op het park. Toch zorgen wij er voor dat het kinderprogramma gewoon door draait. Zo bezorgen wij de kinderen (en hun ouders) hier een aangename tijd. Ook al zijn de kosten nu relatief hoog; deze groep komt wellicht in een andere periode nog eens terug en vertelt hun goede ervaring door aan anderen.” Meer informatie: www.landal.nl aan restaurant Hancate aan de overzijde van de weg. Na een snelle groeiperiode bleek het toch handiger om de foodservice in eigen hand te nemen. Aktief Overijssel werkt op deze manier veel samen met aanbieders uit de omgeving. Soms is dat een langdurige samenwerking, maar Fred neemt ook makkelijk afscheid van combinaties die minder goed werken. Touringcar als product of promotiemiddel Kijk, Doe en Zorgboerderij - Aan ’t Zandeinde Bij ‘Aan ’t Zandeinde’ smolten wij direct voor de charmes van dit bedrijf. De ‘hulpboeren’ mogen dan verstandelijk beperkt zijn; aan inzet geen gebrek. Het enthousiasme van initiatiefneemsters Gerdy-Haselhorst-Bloten en Anneke Jeeninga werkte bovendien aanstekelijk. Met trots melden zij dat er geen aanvullende subsidie nodig is om dit bedrijf te runnen. Er komen inkomsten binnen vanuit de zorg, de varkensfokkerij en nog een klein deel door het recreatief bezoek. Informatie als toneelstuk Via een toneel-op-locatie rondom een ontsnapt varken, werd onze groep betroken bij ‘het verhaal’ van deze bijzondere boerderij. Aan het eind van het verhaal zaten de meeste deelnemers met een biggetje in de armen. Juist het verpakken van de informatie in een leuk verhaal is een succesfactor. Dat heeft deze organisatie bijzonder knap georganiseerd: Timing, aankleding en verhaal; alles klopte. Ook de hulpboeren speelden hun rol vol overgave mee.(zie foto) Meer informatie: www.zandeinde.nl Aktief Overijssel richt zich vooral op groepen, die vaak met de bus komen. Een eigen touringcar wordt ingezet als promotieinstrument. Groepen kunnen van deze service gebruik maken tegen kostprijs en bij boekingen boven de € 5000 is busvervoer zelfs gratis. Op de bus staat groot het logo van Aktief Overijssel afgebeeld. Daarmee is de bus een rijdende reclamezuil die regelmatig bij andere recreatiebedrijven voor de deur geparkeerd staat. Meer informatie: www.aktiefOverijssel.nl 16 Recreatief Totaal • Nr. 1 - 2011 Zeeland als ontstressprovincie

Pagina 17

Scoor meer met een web winkel in uw weekbladen. Velen gingen u voor en publiceerden magazines online.

Recreatief Totaal 1 - 2011 Lees publicatie 11Home


You need flash player to view this online publication