Streekproducten op ‘De Knapenvelder’ Yvonne Tuten van ‘De Knapenvelder’ liet zien hoe een sterk eigen product en een goede samenwerking elkaar kunnen versterken. Haar zuivelproducten worden zelfs door sterrenrestaurant De Librije in Zwolle gebruikt. Andersom verkoopt de streekwinkel ook producten die door De Librije zijn geproduceerd. De knapzak, gevuld met streekproducten, is in eigen huis ontwikkeld. De knapzakroute legt een link met activiteiten en bezienswaardigheden in de omgeving. Tuten is 23 jaar geleden begonnen met verkoop van producten vanuit huis en heeft nog een tip voor nieuwe ondernemers: “Luister goed naar je bezoekers en vraag welke producten ze leuk vinden. Zorg er voor dat mensen je producten herkennen. Zo begonnen wij de verkoop van ons minikaasje ‘het knaapje’ met een touwtje er om. Nu wordt het kaasje herkend aan de foto van mijn kleinkind.” Samenwerking vind o.a. plaats met ondernemers van Het Tuinpad (plattelandsrecreatie in Overijssel), Sallands Best (streekproducten uit Salland) en Landwinkel (streekproducten uit Nederland.) Meer informatie: www.deknapenvelder.nl www.landwinkel.nl www.sallandsbest.nl www.tuinpad.nl Presentatie ‘Farm & Fun’ Idyllisch beeld gebruiken? Plattelandsproducten ontstaan vaak door ongeplande omstandigheden; soms een uit de hand gelopen hobby of een vraag van recreanten. De presentatie van Farm & Fun laat zien dat je ontwikkelingen ook kunt plannen. De rol van Syntens De conclusie van Ronald Groen van Syntens: “We hebben veel voorbeelden gezien van samenwerking. Ieder bedrijf heeft zijn eigen competenties en het is vooral belangrijk dat die competenties Stadsmensen hebben over het algemeen elkaar aanvullen.” een positief beeld over het platteland. Dat Syntens brengt bedrijven bij elkaar en is mede ontstaan door TV programma’s als ondersteunt innovaties. Deze taak ligt ‘boer zoekt vrouw’ of reclames waarin het op dit moment onder vuur vanwege platteland wordt afgeschilderd als paradijs bezuinigingen. Heeft u zelf innovatieve op aarde. Farm & Fun plannen, wacht dan zeker niet te lang om maakt gebruik van contact op te nemen met een adviseur. deze positieve associ- Ook voor Syntens van belang, want het atie ontwikkeld daar belangrijkste argument om de finaneen formule omheen. ciering te continueren is het succes van Een eerste concept ondernemers. werd ontwikkeld door Marieke van Doorn Deze inspiratietour kwam mede tot stand van Doornroos. Het door samenwerking met SLIMMadvies/ betreft een nieuwe Pleisureworld en de Taskforce Multifuncagrarische attractie die tionele Landbouw. inspeelt op belevenissen en sfeer die de doelMeer informatie: groep verwacht op het www.syntens.nl/inspiratietocht platteland. Een discussie die op dit moment actueel is: “Moet je van het platteland wel Recreatief Totaal advies een pretpark maken?” Recreatief Totaal Plattelandsrecreatie wordt gekenmerkt komt hier in een latere editie zeker nog door vele kleinschalige initiatieven. op terug. Door samen te werken kun je je als grote attractie profileren en wordt het marktgeMeer informatie: bied vergroot. Kijk ook eens bij reguliere www.farmenfun.nl recreatiebedrijven, natuurorganisaties of www.landwaard.nl de culturele sector naar nieuwe kansen www.doornroos.nl om samen te werken. En blijf vooral jezelf; authenticiteit wordt gewaardeerd. Recreatief Totaal • Verblijfsrecreatie • Nr. 1 - 2011 17 Platteland en recreatie combinatie

Pagina 18

Interactieve digi-whitepaper, deze clubmagazine of maandblad is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal bladerbaar uitgeven van digitale onderwijsmagazines.

Recreatief Totaal 1 - 2011 Lees publicatie 11Home


You need flash player to view this online publication