Actueel Verblijfsrecreatie

VERBLIJFSRECREATIE Tweehonderd extra leerwerkplekken FNV Recreatie, UWV Werkbedrijf, Kenwerk en de ondernemingen Center Parcs, Landal Greenparks en Roompot hebben het convenant Jeugdwerkgarantieplan verblijfsrecreatie gesloten. De partijen komen overeen om in 2011 tweehonderd extra leerwerkplekken te realiseren. Dit is een verstandig besluit, zeker omdat het UWV voor 2011 een toenemende krapte op de arbeidsmarkt verwacht, o.a. in de sector horeca. Meer informatie: www.uwv.nl Actueel Nieuw duurzaamheidslabel: Bewust op reis Ruim twee op de tien moeders heeft zomervakantie al geboekt CBS cijfers tonen licht daling verblijfsrecreatie Diverse media melden al weer optimistisch dat het herstel na de crisis langzaam zichtbaar wordt. De cijfers over de verblijfs-recreatie laten een lichte daling zien van het totaal aantal overnachtingen (x 1000) in de eerste drie kwartalen van 2010: 2010 1e kwartaal 2e kwartaal 3e kwartaal 5296,7 15029,4 23657,4 2009 5413,1 15722,1 23795,8 97,8% 95,6% 99,4% Op de website www.cbs.nl kan een selectie worden gemaakt van deze cijfers per toeristengebied of provincie. De toerismesector heeft er een nieuw duurzaamheidslabel bij: Bewust op Reis. Dit label is geen nieuw keurmerk, maar maakt voor de consument wel in één oogopslag duidelijk of een accommodatie een duurzame bedrijfsvoering heeft. Het initiatief komt van Center Parcs, Accor Hotels Nederland, de NS, NS Hispeed en Weekendjeweg. nl en wordt gesteund door het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. In de branche bestaan verschillende keurmerken die aangeven dat een onderneming voldoet aan de criteria voor een duurzame bedrijfsvoering. Maar deze zijn bij de vakantie-ganger nauwelijks bekend en wegen dus doorgaans niet mee bij het plannen van een vakantie. Bewust op Reis wil hier verandering in brengen door middel van één herkenbaar label dat zichtbaar is op bijvoorbeeld boekingswebsites. Meer informatie: www.bewustopreis.nl Veel vakantieaanbieders weten dat in een gezin vooral moeders de vakantieboekingen maken. Vandaar dat D-reizen het boekingsgedrag van deze groep liet onderzoeken. Enkele conclusies: - Ruim twee op de tien moeders heeft de zomervakantie voor volgend jaar al geboekt. - Slechts 37% van de ouders van tieners van 12 tot 18 jaar waagt het nog de vakantie te kiezen buiten tieners om. - De meerderheid van de moeders met kinderen in de leeftijd van 4 tot 12 jaar vindt het belangrijk of gewenst dat er een animatieteam aanwezig is. - Weinig doen en de tieners alleen op pad laten gaan, zijn de beste manieren waarop moeders zelf tot rust kunnen komen op vakantie. - Vooral luiers en kinderwagens nemen de meeste moeders van kleine kinderen mee wanneer ze op vakantie gaan. - 22% moeders van baby’s en kleine kinderen stelt de Benelux als grens. - Mobiele telefoons en spelcomputers zijn de meest favoriete apparaten die tieners meenemen op vakantie. Een kwart neemt een laptop mee op vakantie. Bron: D-reizen Groei wellnessvakanties Tijdens een wellness congres op de NHTV presenteerde Kees van der Most van NBTC-NIPO Research een toekomstvisie voor de Nederlandse vakantiemarkt in 2020. Opvallend daarin is de verwachte groei van wellnessvakanties. Na o.a. cultuur- en wandelvakanties staat deze vakantievorm op nummer 6 met een verwachte groei van 430.000 naar 890.000. Het profiel van de wellnesstoerist: Vrouwen zijn met 59% de belangrijkste deelnemers, met name in de leeftijdscategorie 18 tot 34 jaar. Mannen gaan vooral met hun partner op wellnessvakantie. Favoriete bestemming voor een wellnessvakantie is Nederland (59%); Duitsland volgt met 8% en Turkije op 3 met 5%. Binnen Nederland heeft men een voorkeur voor de provincies Gelderland en Limburg. Meer informatie: www.nbtc.nl Bron: www.khn.nl Recreatief Totaal • Actueel • Nr. 1 - 2011 9 Actueel Dagrecreatie

Pagina 10

Interactieve digitale relatiemagazine, deze relatiemagazine of mailing is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online uitgeven van digi-gebruiksaanwijzingen.

Recreatief Totaal 1 - 2011 Lees publicatie 11Home


You need flash player to view this online publication