Slimme Zet

Slimme zet Is dagrecreatie de oplossing voor campings en bungalowparken? Consumenten gaan op zoek naar unieke ervaring De kampeermarkt heeft zich de laatste jaren gestabiliseerd en schommelt tussen de zevenhonderd en achthonderdduizend liefhebbers. De vrijetijd is voor het eerst afgenomen en ook het budget van de consument loopt de komende jaren terug. Het aantal korte vakanties stijgt niet meer explosief en het aantal aaneengesloten vakantiedagen is neerwaarts bijgesteld. Op het platteland ontstaat een nieuwe vakantiemarkt. Met alleen een ‘gewone’ kampeerplaats redt u het niet meer. Alle hens aan dek dus voor de recreatieondernemer. Verloedering of verleiding De kaarten binnen de kampeerbranche zijn de afgelopen jaren behoorlijk door elkaar geschud. Voor het eerst is er een afname te zien in het aantal kampeerbedrijven. Ook zie je door kwaliteitsverbetering een afname van het aantal beschikbare kampeerplaatsen. Alleen door inbreidingsplannen constateren wij hier en daar nog een groei. De toekomst zal gepaard gaan met een nog sterkere daling t.g.v. kwaliteitsimpuls. Kamperen wordt glamping. Een andere trend; terug naar de basis, verklaart het succes van de stichting natuurkampeer erreinen. t Ook constateren wij een trend waarbij de grotere kampeerbedrijven hun centrumen recreatieve voorzieningen openstellen voor dagrecreatie en zakelijke events. Een duidelijke positionering met bijpassende hospitality en de ultieme verleiding zorgen voor nieuwe kansen. Er zijn nog nooit zoveel Superplatz campings geweest als dit jaar. Het zal niet lang meer duren of de eerste echte attractie is te beleven op een camping. Camping De Bongerd heeft een indoor waterspeeltuin, Camping Betuwe strand een waterskibaan, De Vecht treek s een Sprookjes amping, Recreatiecentrum c De Paalberg een Klimbos en bijzonder kamperen kan bij Ezelgasterij aan de Maashegge! leggen. Dat betekent “echt” kamperen of “bijzonder” kamperen. Er moet een duidelijke keuze gemaakt worden hoe je de consument kan verleiden. Dat betekent eerst dat je moet ondervinden wat men leuk vindt en vervolgens moet weten hoe hen te bereiken. De recreatieondernemer wordt zich ervan bewust dat de traditio nele kampeerder niet meer bestaat en er een speelveld is met meerdere (aanbieders) concurrenten die knokken om de gunst van de consument. In een paar jaar tijd is er voor de campinghouder enorm veel veranderd. Met de jaarlijkse open dag, het foldertje en de tarievenlijst in januari zul je het gevecht om de consument gaan verliezen. Naast een totale evolutie van het product kamperen moet je de consument ook nog eens multimediaal weten te bedienen. Overigens is mond tot mond reclame nog altijd de beste marketing tool maar dan moet je wel je zaakjes op orde hebben en dat geldt ook voor het kleinste recreatiebedrijf van ons land. grotere attractieparken spelen hierop in door te investeren verblijfsrecreatie (De Efteling-Plopsa-Attractie- en vakantiepark Slagharen-Dolfinarium). Ook zien we een trend om een dagje uit te koppelen aan verblijfsrecreatie en zijn er steeds meer initiatieven voor seizoensverlenging en verdieping. Dus simpel gezegd; langer en vaker de poorten openstellen voor het publiek. Ook de regio wordt steeds belangrijker en wie geen mogelijkheden heeft om zelf te investeren kan dit doen door samenwerking. De economische omstandigheden zijn momenteel van invloed op het gedrag van de consument. Uiteindelijk wordt het allemaal een beetje minder. Daar moet men ook binnen de eigen organisatie rekening mee houden. Hans van Leeuwen, Trendwatcher & Expert in Leisure / Directeur SLIMMadvies / initiatiefnemer Pleisureworld / Management ToerNed Pas op! De dagrecreatie raakt ook verzadigd Bekijk je kampeerbedrijf eens door de bril van een attractiepark-directie. In de dagrecreatie liggen mogelijkheden, en er is sprake van een nieuwe doelgroep, met extra inkomsten, en het optimaal laten renderen van de investeringen in diverse recreatieve voorzieningen. Over enkele jaren, wanneer het aandeel kinderen duidelijk afneemt t.o.v. de seniorenmarkt zal er een enorme druk ontstaan op deze doelgroep van gezinnen. Ook de Volg Hans van Leeuwen nu op Twitter! Voor recreatieondernemers die slimmer willen ondernemen www.twitter.com/slimmadvies Voor trends, innovaties en ontwikkelingen in de vrijetijd www.twitter.com/pleisureworld De evolutie van de camping De gewone campingbedrijven hebben geen bestaansrecht meer en in toenemen de mate zullen die bedrijven die niet innoveren en specifiek worden het loodje Recreatief Totaal • Algemeen • Nr. 3 - 2011 3 Pagina 2

Pagina 4

Interactieve evakblad, deze editie of onderwijs magazine is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal bladerbaar uitgeven van digi boeken.

Recreatief Totaal 3 - 2011 Lees publicatie 12Home


You need flash player to view this online publication