Hoe belangrijk is de foodservice voor het park? • Ouwehands dierenpark had in 2010 een omzet van 11 miljoen. • Daarvan is ongeveer 30 a 40 % afkomstig uit Food en Beverage. • Er zijn 3 grotere restaurants en diverse kleinere mobiele verkooplocaties. • Van de 70 vaste medewerkers werken er 15 in de horeca. • Daarnaast maakt het park jaarlijks gebruik van zo’n 200 seizoensmedewerkers, die intern worden getraind op hun taak. en er wordt vooral gewerkt met gezonde streekproducten. Kwaliteit speelt hier een belangrijke rol, maar wel tegen een nette prijs. (bv. Hamburger € 2,85 / koffie € 2,05) Meer omzet uit je F&B Het Jungle Restaurant wordt tegenwoordig ook ingezet voor zakelijke bijeenkomsten en feesten, onder het motto ‘feesten tussen de beesten’. Robin de Lange: “De pieken en dalen van het parkbezoek en de events lopen mooi contrair, zodat we dit restaurant optimaal kunnen gebruiken. Routing is erg belangrijk. Er moet een aanbod zijn op de momenten dat je gasten er behoefte aan hebben. Wij zijn daar vooral achter gekomen door te experimenteren. Bij de ijsberen hebben we recent drie mobiele units vervangen door één vaste. De piekmomenten zijn op elke locatie verschillend. We proberen het publiek in het park wat meer te spreiden. Dat lukt het best door de tijdstippen van shows goed af te stemmen. Het lukt (lang) niet altijd om het publiek naar rustige plekken te sturen. Personeel is wat dat betreft veel makkelijker verplaatsbaar. Daar passen we de planning dus ook op aan. Een simpele tip: meer meubilair = meer omzet. Zeker op plekken met piekbezetting is het aantal zitplaatsen vaak de beperkende factor. Drie grote restaurants: Terras Passaro Passaro is het eerste restaurant dat de bezoeker tegenkomt. Het ligt direct na de ingang. Hier wordt vooral veel koffie geschonken en kent een piek in de ochtenduren en aan het einde van de middag. Vers, lekker en met een verhaal Jirri Sisnaiski is manager Food & Beverage en bewaakt het concept van de restaurants. Biologisch en duurzaam staan centraal; en het liefst zoveel mogelijk uit de eigen streek. Sisnaiski: “Dit jaar gaan we veel meer communiceren over de producten die we aanbieden. O.a. op de signing van de achterwanden van het buffet. ”Een andere trend is de toenemende vraag naar complete menu’s. Daarmee wordt ingespeeld op ‘gemak’. Bij fastfoodketens is deze combinatieverkoop al langer zichtbaar. Denk bijvoorbeeld maar aan de happy meals bij Mc Donald’s. Er is op het gebied van gezond eten veel veranderd. Tegenwoordig worden goede en gezonde producten zeer op prijs gesteld. Toch blijft er ook een grote doelgroep trouw aan ‘de vette hap’. Die kun je dus niet zomaar uit je assortiment halen. Wel zijn alle frikadellen en kroketten biologisch. Het verhaal moet immers blijven kloppen. RavotAapia door ook sturen op meer bijverkoop.” Achter de schermen wordt veel meer gestuurd op efficiency. Doordat een groot deel van het personeel tijdelijk is, wordt er gewerkt met foto instructies, waardoor iedereen het product snel en identiek kan bereiden. De vaste routing is onderdeel van de borging van kwaliteit. Alle producten komen dagelijks vers binnen; we zijn de hele dag bezig met het vers bereiden van de producten. Toch blijft er weinig afval over en het park heeft een natuurlijke achterban (de dieren). ‘Een goed product is belangrijker dan de bewerkelijkheid.’ Personeel is herkenbaar (horecapersoneel fel groen) en iedereen, van hoog tot laag, zet zich in voor een gastvrije ontvangst. Dat begint bij het vriendelijke gedag zeggen, het helpen van gasten en collega’s en het opruimen van spullen die je op je pad tegenkomt. Trends in horeca die Sisnaiski gaat inzetten: “E-learning bespaart veel tijd. Wij hebben in de horeca bijvoorbeeld te maken met HACCP regelgeving. Door E-learning ben je minder tijd kwijt met leren. Ook kunnen we een deel van de sollicitatieprocedures automatiseren.” RavotAapia is de grote overdekte speeljungle, waar ook een terras aan is gekoppeld met zicht op het speelgebied. Hier ligt de nadruk op Fastfood maar ook is er de mogelijkheid om een gezonde snack te nuttigen. Met dank aan: Ouwehands dierenpark: www.ouwehand.nl Koninklijke Horeca Nederland: www.horeca.org Jungle restaurant Recreatief Totaal advies Recreatiebedrijven kunnen vaak meer rendement halen uit hun foodservice. Kijk eens naar de locatie van je aanbod. Is er een aanbod op het moment dat je gasten trek krijgen? Er is een verschil tussen goedkoop inkopen en slim inkopen. Voor kwaliteit zijn veel gasten bereid om te betalen. Lekker eten en drinken is een belangrijk onderdeel van de totaalbeleving. Efficiëncy en service Dienstbaar zijn kost tijd; en tijd is geld. Op sommige zaken wordt gestuurd op tijdsbesparing, maar dat mag niet ten koste gaan de dienstverlening. Zo is het aantal vending machines in het park inmiddels teruggebracht van 12 naar 6. Sisnaiski: “We vinden de binding met de gasten erg belangrijk en we kunnen hier- Het Jungle restaurant heeft een capaciteit van 1200 personen. Dit is meteen ook het paradepaardje op het gebied van foodservice. Er is een selfservice concept Recreatief Totaal • Actueel • Nr. 3 - 2011 7 Foodservice Ouwehands Dierenpark

Actueel algemeen

Heeft u een editie, z-mags of digi-uitgaves? Gebruik Online Touch: flyer naar een online publicatie omzetten.

Recreatief Totaal 3 - 2011 Lees publicatie 12Home


You need flash player to view this online publication