Slimme zet Attractieparken slaan elkaar met kortingen om de oren! De consument voelt zich bedrogen. Het lijkt wel of attractieparken een nieuwe onderlinge strijd aan het voeren zijn over wie de hoogste korting het land in slingert. De sector knaagt hiermee aan haar eigen bestaansrecht. Ondanks de jubel in de afgelopen perioden en het mooie weer rondom het voorjaar, kan men niet verhullen dat er de afgelopen twee jaar al sprake is van afnemende bezoekersaantallen. Als antwoord op deze situatie gooit men het kortingsinstrument in de strijd. Zou het niet beter zijn om meer voor kwaliteit te gaan? Met veel geweld probeert men krampachtig vast te houden aan groeiende bezoekers-aantallen. Het wachten is dus op de eerste die zijn poorten wagenwijd open durft te zetten en iedereen gratis toegang verleent. Overigens is deze laatste optie wat mij betreft serieus het overwegen waard. Je bent ermee uniek, bespaart veel kosten en er ontstaat een ander verdienmodel. Ik voorspel dat binnen enkele seizoenen het eerste park zijn poorten zal openen en dit alles gratis zal aanbieden! Bij Familiepretpark Koningin Juliana Toren biedt een familieabonnement gratis toegang of 50% korting bij andere pretparken. Ga een dagje uit naar Attractiepark Toverland, lever bij het weg gaan uw entreekaartjes in en betaal het restant voor een jaarabonnent bij. Wie een pak Optimel koopt ontvangt € 5,- korting aan de kassa. Naast al deze traditionele joint promotion acties gebeurt er ook al heel veel op internet. Zo zijn er kaartjes in de aanbieding via marktplaats, kortingswebsites en op de consument gerichte internetportals en consumentenorganisaties. Allemaal gebaseerd op basis van loyalty om klanten te veroveren en te binden. Alsof het nog niet erg genoeg is worden we via sociale netwerken gedwongen mee te doen met alweer een nieuwe aanbieder op de markt, Groupon. Nog geen twee jaar op de markt en nu al het meest succesvolle kortingsinstrument ter wereld. Groupon verovert de wereld en heeft zelfs een aanbod van het machtige Google afgeslagen. Groupon komt uit Amerika en biedt elke dag via een internationaal opererende website een unieke deal bij de gebruiker in de buurt. Nu al via campagnes met wel 70% korting voor een bezoek aan een pretpark. Deelnemende bedrijven hopen hiermee een nieuwe doelgroep aan zich te binden. Naar mijn bescheiden mening zijn hiervoor betere methoden. Consument heeft minder tijd Er is voor het eerst sprake van een afname in vrijetijd bij de consument. Als we de cijfers mogen geloven is het afgelopen jaar het aantal gemiddelde bezoeken aan een dagrecreatie met 0,2 per inwoner gedaald. Dit terwijl de sector nog meer kortingen in de strijd heeft gegooid. Dat betekent minder bezoekers en wat erger is nog minder inkomsten. Het kortingsinstrument blijkt dus niet de oplossing te zijn. Als we echter de marketeers mogen geloven telt Nederland wel zo’n veertig miljoen inwoners. Wie geen groeicijfers te melden heeft wordt in de branche niet serieus genomen. De consument moet langer werken en heeft in toenemende mate meer tijd nodig voor al zijn communicatie middelen (internet). Mede hierdoor is de consument zich nog meer bewust van het feit dat hij graag zijn eigen tijd wil indelen en dus ook zijn dagje uit. Hierdoor ontstaan vanuit de gedragingen van de consument meer combinatievormen van vrijetijdsbesteding omdat men meer wil beleven in minder tijd. Het winkelcentrum wordt outlet funshoppen, attractiepark wordt een bungalowpark, museum wordt een discovery centrum, meubelboulevard een family fun center en een auto importeur een experience. Het wordt een gevecht om aandacht en vrijetijd. Is Yield management het alternatief Onder druk van de resultaten in de afgelopen jaren is men naarstig op zoek om een antwoord te geven op deze ontstane situatie met een neerwaartse druk op de resultaten. Uiteraard geldt dat niet voor degenen die kunnen investeren. Uit onderzoek blijkt dat het zin heeft om elke twee jaar goed uit te pakken, want dat laat het meeste effect zien op de bezoekersaantallen. Yield management kan een oplossing bieden voor de sector waardoor zij het initiatief naar zich toe kunnen trekken. Op basis van historische gegevens en actuele reserveringsgegevens, rekening houdend met bijzondere variabelen zoals vakanties, weekend e.d., het tarief flexibel hanteren. vakantie- en Attractiepark Slagharen is hiermee aan het experimenteren geslagen. Dat gasten yield management als onrechtvaardig beschouwen en de één meer betaalt dan de ander is niet meer zo relevant. De consument wil zelf het initiatief naar zich toe trekken. Dat betekent dat hij zelf wil kiezen wanneer en hoe hij zijn dagbesteding wil invullen. Hierdoor vervalt het structurele kortingsinstrument met het negatieve (goedkopere) imago! < Hans van Leeuwen, Trendwatcher & Expert in Leisure Volg trendwatcher Hans van Leeuwen nu op Twitter! (www.twitter.com/slimmadvies) en voor trends, innovaties en ontwikkelingen in de vrijetijd (www.twitter.com/pleisureworld) Is korting een Hollandse folklore? Onlangs verscheen de folder van de C1000 waar men zegels kan sparen voor € 5,- korting ongeacht het aantal kortingskaarten! De Efteling biedt € 6,- korting. Koop je een abonnement bij Familiepark De Waarbeek dan mag je gratis naar binnen bij Zeeland Attracties. >>wachten is dus op de eerste die zijn poorten Het wagenwijd open durft te zetten en iedereen gratis toegang verleent. Recreatief Totaal >> Nr. 4 - 2011 3 Pagina 2

Pagina 4

Voor gidsen, online presentaties en catalogussen zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw club bladen.

Recreatief Totaal 4 - 2011 Lees publicatie 13Home


You need flash player to view this online publication