Wij willen het showvenster zijn voor de internationale sierteelt >> de volgende slogan staat ‘Het mooiste lente park ter wereld’”. Internet en social media De impact van social media en internet Het toerisme groeit mondiaal en de consument wordt steeds mondiger onder andere door de inzet van social media. Op de vraag of de reviewwebsites een zegen of een probleem zijn, kan noch ontkennend nog bevestigend geantwoord worden door Annemarie. Zoover is vooral voor Nederlanders belangrijk maar internationaal is dat tripadvisor. De negatieve invloed vindt wel zijn weg maar het gaat erom positieve input online te verkrijgen. Hoe kunnen we dat het beste beïnvloeden? Annemarie: “Reviewwebsites zijn niet meer weg te denken dus is het van belang dat we er serieus mee omgaan. Naast onze vaste gastenenquête houden we uiteraard ook onze eigen reviews goed in de gaten. Wij weten veel van onze bezoekers zoals waar ze vandaan komen, leeftijd, geslacht, individueel of groep en vervoersmiddel. Maar ook hoe ze onderdelen afzonderlijk waarderen zoals parkeren, toiletbezoek, horeca, souvenirs en prijs kwaliteitverhouding”. Het aantal verkochte E-tickets is enorm gegroeid de laatste jaren. Het zijn vooral de buitenlanders die hiervan gebruikmaken. De Nederlandse consumenten beslissen pas op het laatste moment en daar zie je meteen de invloed van het weer. De website kende in 2007 nog geen miljoen bezoekers. Nu drie jaar later heeft de Keukenhof meer dan 2 miljoen bezoekers. “84% van de bezoekers kijkt op www.keukenhof.nl voorafgaande aan zijn/haar bezoek. Bijna een derde is bereid zijn of haar mening te geven. YouTube kende op de eerste dag (in maart 2011) al 1060 bezoekers en Facebook heeft inmiddels al meer dan 8500 fans”, aldus Annemarie. < www.keukenhof.nl hiervoor komt Anni Friesinger een lelie dopen. Als missie geldt voor de Keukenhof dat men het showvenster wil zijn voor de internationale sierteelt en dan met name voor de bollenteelt. Annemarie geeft aan: “Wij worden ondersteund door onze “hofleveranciers” (bloembollenkwekers). Door het jaar heen werken wij met een staf van 45 vaste medewerkers en gedurende de openingsmaanden groeit dat uit naar ruim zevenhonderd. We hebben een jaarrond onderhoud in het park dat buiten de negen weken dat het geopend is voor het publiek verder gesloten is. Enkele jaren terug hebben wij geprobeerd het seizoen te verlengen met de zomer “bloembollen” maar daar hadden bezoekers geen trek in. Na drie jaar van uitproberen zijn we ermee gestopt. Misschien dat er daarom op de cover van de parkguide Recreatief Totaal >> Nr. 5 - 2011 11 Pagina 10

Pagina 12

Voor maandbladen, online sportbladen en kranten zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw gidsen.

Recreatief totaal Nummer 5, 2011 Lees publicatie 14Home


You need flash player to view this online publication