huur buiten beschouwing). Vervolgens kun je de ebitda berekenen (brutowinst totaal – loonkosten – overige kosten). De Kengetallen Daarna bereken je kengetallen. Bij een camping is dat meestal de omzet per plaats. Uiteraard kun je dit ook weer opsplitsen naar de diverse omzetcategorieën. De posten uit de winst- en verliesrekening relateer je aan de omzet. De aldus verkregen kengetallen laten zich prima vergelijken met branchenormen en als je afwijkt van die normen is het zaak om op zoek te gaan naar een verklaring (positief of negatief). Naast deze externe benchmark, is er natuurlijk ook nog de interne benchmark (het vergelijken van je eigen kengetallen door de jaren heen). voor de brutowinstmarge op specifiek de horeca. Deze is te laag. Weliswaar neemt deze wel toe, dus blijkbaar heeft de ondernemer hier wel aandacht voor. Toch is het de vraag waarom deze marge te laag is (overigens komt dit veel voor in de recreatie). Het kan komen doordat er verkeerd wordt ingekocht waardoor er teveel moet worden weggegooid door producten over datum, het kan zijn dat de verkoopprijs te laag is, het kan zijn dat onvoldoende wordt onderhandeld met leverancier, het kan zijn dat er door het personeel wordt meegegeten en meegedronken terwijl hier geen betaling tegenover staat, het kan zijn dat drankjes verkeerd getapt worden waardoor veel tapverlies optreedt etc). niet. ,,Het gaat niet om het verschil in de cijfers, maar om de verklaring van dit verschil,’’ licht Buisman toe. Stel dat je ziet dat je brutowinstmarge 49% van de omzet is, terwijl de branche gemiddeld op 45% uitkomt. Dan lijkt dat in eerste instantie heel goed, maar is dat ook zo? Het kan zijn dat je veel zelf doet, terwijl anderen meer inkopen. Maar als je veel zelf doet, zullen de personeelskosten hoger zijn. Daar moet je dus ook naar kijken. Als jouw loonkosten 20% van de omzet bedragen, terwijl de branche gemiddeld op 14% zit dan ben je ondanks de hogere brutowinst per saldo toch slechter af. Vergelijken met de juiste groep Benchmarken is natuurlijk het meest zinvol door het eigen bedrijf te vergelijken met een soortgelijk bedrijf. En daarin schuilt volgens Buisman nou net de kracht van de Rabobank benchmark Kijk & Vergelijk. ,,Onze benchmark biedt gegevens over 80 verschillende branches in het Nederlandse MKB. Bovendien is het gebaseerd op een groot en representatief deel van het Nederlandse MKB. Hiermee is dit de grootste MKB-database van Nederland.’’ Kijk & Vergelijk is voor iedereen gratis toegankelijk via internet De GOP is erg hoog en zelfs hoger dan de norm. (De GOP is de ebitda die je vermeerderd met eventuele huur en waarbij je ook nog een correctie maakt Praktijkvoorbeeld voor ondernemersloon. Op die manier Hier onder hebben we voor een fictief krijg je een kengetal waarmee je allerlei bedrijf de cijfers ingevuld. U kunt hier uw bedrijven kunt vergelijken.) Dit is prima en eigen cijfers voor in de plaats zetten. Dit op best practice niveau. In dit geval is het kan ook online (zie onder aan dit artikel) te danken aan de relatief lage loonkosten. Buisman en Sikken lichten de cijfers toe: Vraag is natuurlijk waarom die zo laag zijn. De fiscus zal vakantiecentra 2008 2009 2010 Prognose zeggen dat a) omzet 475 495 500 515 b) -wv camping/bungalows 400 435 445 450 er wellicht c) -wv horeca 75 65 55 65 zwart wordt d) inkoop 50 55 55 60 e) -wv horeca 30 25 20 25 betaald... Het f) brutowinst 425 440 445 455 kan ook zijn g) -wv horeca 45 40 35 40 h) loonkosten 125 130 130 130 dat er veel (inclusief ondernemersloon) onbetaalde i) overige kosten 100 100 100 100 (excl kapitaalslasten zoals rente, afschrijving en huur) gezinsarbeid j) Ebitda 200 210 215 225 is. Maar (= brutowinst - loonkosten - overige kosten) k) aantal plaatsen 325 325 325 325 misschien heeft de 2008 2009 2010 Prognose Branchenormen l) brutowinst 89,5 88,9 89,0 88,3 85-90 ondernemer m) brutowinst horeca 60,0 61,5 63,6 61,5 65-70 zijn planning n) loonkosten 26,3 26,3 26,0 25,2 22-27 o) overige kosten 21,1 20,2 20,0 19,4 17-22 gewoon p) Ebitda 42,1 42,4 43,0 43,7 35-40 goed op orde q) Omzet per plaats 1461,5 1523,1 1538,5 1584,6 1500-3000 en wordt er De omzet (a) is (in lijn met brancheontwikefficiënt gewerkt. kelingen) gestegen in 2009 en 2010. Dit Verklaring voor het verschil is komt vooral uit de omzet van plaatsen (dus belangrijk waarschijnlijk betere bezetting of hogere Bij benchmarking bekijk je simpel gezegd prijzen gehanteerd). Je ziet dan ook dat de hoe je eigen bedrijf presteert ten opzichte omzet per plaats (q) ook is toegenomen. van de concurrenten in de branche. Het De horeca-omzet (e) is iets gedaald (waaruiteindelijk doel is natuurlijk om hiervan schijnlijk als gevolg van de crisis). te leren en de prestaties van het eigen bedrijf ook te verbeteren. Met alleen het Het brutowinstpercentage (l) ligt in lijn vergelijken van de cijfers ben je er echter met branchenormen, maar dat geldt niet Benchmarken met eigen cijfers Bij benchmarking is het trouwens niet altijd nodig om je eigen cijfers te vergelijken met die van anderen. Het draait namelijk niet alleen om de exacte hoogte van een kengetal, maar ook om de ontwikkeling in kengetallen. < Meer informatie: www.rabobank.nl/ bedrijven/kennis/kijk_en_vergelijk Recreatief Totaal advies Meten is weten. Het lijkt een afgezaagde uitspraak, maar in de praktijk is het in kaart brengen van uw cijfers de start van een verbetering van het rendement. De online tool van de Rabobank is een echte aanrader. Dankzij de grote hoeveelheid aan financiële gegevens van krijgt u een vrij nauwkeurige vergelijking met uw collega’s in de branche. Recreatief Totaal >> Nr. 5 - 2011 55 Pagina 54

Pagina 56

Heeft u een brochure, pagedirect of digitale onderwijscatalogussen? Gebruik Online Touch: vakblad digitaal maken.

Recreatief totaal Nummer 5, 2011 Lees publicatie 14Home


You need flash player to view this online publication