Slimme zet Het jaar loopt ten einde en veel recreatieondernemers lopen met nieuwe plannen rond voor komend seizoen. Meer dan ooit is het wikken en wegen waarin je je geld moet investeren. Er zijn signalen dat er sprake is van een afvlakking van het aanbod en dat de concurrentie nog heviger wordt. Het zal voor de recreatieondernemer balanceren worden op een hoog koord! Wat ik daarmee wil zeggen is dat de keuze waarin men wilt investeren weloverwogen moet zijn omdat het per direct moet renderen. Wat zijn de trends voor 2012? De consument krijgt immers minder te besteden en zal ook kritischer zijn m.b.t. zijn uitgaven. Hij zal keuzes gaan maken en doet dat voor een groot gedeelte op gevoel. Alleen de laagste prijs zal niet genoeg zijn om de consument over de streep te trekken. Heeft hij eenmaal een slechte ervaring mee gemaakt, dan komt hij echt niet meer terug. Vergeet ook even niet dat zijn ervaringen gedeeld zullen worden met zijn vrienden via diverse social media kanalen. Daarnaast spelen reviews in toenemende mate de bepalende factor bij de uiteindelijke beslissing van de consument. Mijn devies luidt dan ook dat er veel aandacht besteed moet worden aan het optimaal gebruik van de toepassingen via internet om gevonden te worden. Sta je niet in Google dan besta je niet. Heel belangrijk zijn uw medewerkers die in staat moeten zijn de mondige consument met veel aandacht en op een gepaste wijze te bedienen. Maak van uw gast een echte ambassadeur! Men gelooft nog altijd eerder een goede kennis dan een advertentie. Innoverend ondernemen zorgt ervoor dat je als bedrijf je gasten blijft prikkelen. Op zoek naar de laatste innovaties? Wellicht kan de winnaar van de Pleisureworld Award het verschil maken. Innovatie is zuurstof voor de ondernemer en hiermee kan ingespeeld worden op de alsmaar veranderende behoefte van de consument! << Hans van Leeuwen, Trendwatcher en Expert in Leisure Directeur SLIMMadvies / Initiatiefnemer Pleisureworld Volg Hans van Leeuwen nu op Twitter! Voor recreatieondernemers die slimmer willen ondernemen (www.twitter.com/ slimmadvies) en voor trends, innovaties en ontwikkelingen in de vrijetijd (www.twitter.com/ pleisureworld) Recreatie Vakbeurs >> Hardenberg >> november 2011 5 Pagina 4

Pagina 6

Interactieve digitale catalogus, deze gids of cursus is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het naar een digitale publicatie omzetten van digi studiegidsen.

Beursspecial Recreatie Vakbeurs Gorinchem Lees publicatie 1Home


You need flash player to view this online publication