Slimme zet Relevant Aandacht - Resultaat ! Ondernemen het oog voor detail, betrokkenheid en passie De verblijfsrecreatie maakt op dit moment stormachtige ontwikkelingen door. Wie de grootste organisatie van de kampeerboeren (SVR) mag geloven, is het kamperen bij de boer nog steeds een enorm succes. Dit is voor een groot deel te danken aan de ligging van deze kleinere kampeerterreinen en de zeer voordelige tarieven. Aan de andere kant zie je een ontwikkeling van attractieparken die door verbreding van hun activiteiten nieuwe toetreders zijn op dezelfde markt maar met gethematiseerde tenten, chalets en/of bungalows. Niet onbelangrijk te vermelden is dat er een nieuwe golf concurrenten aanstaande is uit de agrarische hoek die met name vanuit de overheid veel ondersteuning ontvangt om het proces van verbreding in recreatie en toerisme op het platteland te stimuleren. Heeft de kampeerboer het wel zo goed voor elkaar? De grootste vereniging van kampeerboeren (SVR) heeft een behoorlijke vinger in de pap als het gaat om het tarievenbeleid van de aangesloten kampeerboeren. Een van de belangrijkste argumenten is het prijsbeleid voor betaalbare tarieven voor de consument. Een nobel streven waarin voor de “echte” kenners van de markt ook een groot gevaar schuilt. Is het bij de kampeerboer nog wel zo leuk? De praktijk leert anders. Voor dergelijke tarieven zien we hier en daar al scheuren ontstaan in het geriefelijke beeld en de charme van de echte boerencamping. Met zulke tarieven is het verworden tot een betaalde hobby waarbij het kampeerproduct sterk onder druk is komen te staan. Investeren is niet mogelijk tenzij er derde middelen vrijgemaakt kunnen worden voor investeringen. Ook de consument wordt kritisch en zoekt alleen de beste kampeerboeren op met de luxe en het comfort van thuis. Zo was afgelopen jaar een ramp voor veel kampeerboeren en dat zal komend jaar alleen nog maar erger worden. De roep om een kwaliteitslabel voor kampeerboeren wordt steeds luider en bij de VeKaBo zijn de eerste kampeerboeren al uit de organisatie geplaatst. zin ook voor de semi agrarische bedrijven op zoek naar een nieuwe inkomstenbron. Zie hier een bedrijfstak met subsidiemogelijkheden en een lokale overheid die dit stimuleert. De enige echte bedreiging als het gaat om het kampeerproduct is te verwachten uit de hoek van de attractieparken. Hier kunnen reguliere campingbedrijven wat van opsteken. De opkomst van het recreatieve toerisme in al zijn facetten uit de agrarische hoek moet men meer zien als een versterking van het toeristisch aanbod in de streek. Men kan dit beschouwen als een kans voor samenwerking in plaats van een bedreiging. Zijn er nog wel kansen voor de gewone camping? Zijn de nieuwkomers ook “echte” concurrenten van de traditionele camping? Het zijn juist de nieuwkomers die gebruikmaken van de alom aanwezige kennis hoe in te spelen op de behoefte van de consument. Enerzijds gedreven door verlenging van het seizoen bij attractieparken en het koppelen van een korte vakantie aan een hogere attractieve beleving. Dat geldt in zekere Kansen zijn er beslist: het zijn juist de gewone campings die beschikken over alle basisvoorzieningen en voorwaarden om succesvol te zijn. Juist door het anders aan te pakken kan men het verschil maken ten opzicht van de andere aanbieders op de markt. Hoe anders kun je achter de waarheid komen om te zien dat je de plank even hebt misgeslagen? Juist door te kijken naar (benchmarking) de betere jongetjes uit de klas en de gedragingen van de consument ligt feitelijk het antwoord op straat. Een handboek met wat kleurplaten is wat dat betreft niet de juiste oplossing om een antwoord te geven op het probleem waarvan jezelf vaak de aanleiding bent. De consument is op zijn werk en in het dagelijks leven niet meer voor te stellen zonder computer en/of mobiele telefoon. Als je ziet dat het oriëntatieproces voor 85% via internet verloopt is hier voor veel camping eigenaren nog veel te verbeteren! De consument is al veel verder in zijn ontwikkeling dan de sector zelf. Wanneer dan ook nog eens het kopje koffie thuis van een betere kwaliteit is dan op de camping, dan is elke euro er een teveel. Voeg daarbij het gebrek aan comfort, spanning en totaalbeleving en je kunt spreken over dood in de pot! Het product biedt te weinig spanning en sensatie. En als je als recreatieondernemer geen aandacht kunt opbrengen voor jouw klanten waarom zouden ze dan nog bij jou boeken? De markt van kamperen stabiliseert en in toenemende mate zullen zich door de economische vooruitzichten volop kansen aandienen voor een toenemende interesse voor kamperen in ons land. Sluit verbindingen met de streek en zoek samenwerking, want alleen ben je niet meer in staat de consument te bereiken. Voor alle informatie verwijzen wij u naar www.pleisureworld.nl en kijk bij events. Hans van Leeuwen, Expert in Leisure Directeur SLIMMadvies / initiatiefnemer Pleisureworld Volg Hans van Leeuwen nu op Twitter! Voor recreatieondernemers die slimmer willen ondernemen www.twitter.com/slimmadvies Voor trends, innovaties en ontwikkelingen in de vrijetijd www.twitter.com/pleisureworld PS: Meld je aan voor de Toeristische Bedrijven Contactdag 17 mei a.s. bij SuperPlatz Julianahoeve in Renesse met ruim 200 collega’s. Recreatief Totaal • Algemeen • Nr. 2 - 2011 3 Pagina 2
Pagina 4Interactieve digi magazine, deze brochure of sportblad is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online publiceren van eonderwijscatalogussen.
Recreatief Totaal 2 - 2011 Lees publicatie 10Home