Thematisering op Drouwenerszand

Er was eens... …heel lang geleden iemand die een goed idee nodig had. Een idee voor een onvergetelijk verhaal dat ervoor kon zorgen dat iedereen ondergedompeld zou worden in de fantasiewereld van die bijzondere plek. Om daar avonturen te beleven en verrassend mooie dromen tot werkelijkheid te zien komen. Dromen en Thematiseren in Drouwenerzand Themaverhaal Dat is in het kort wat er gebeurd als er gethematiseerd wordt. Je wordt als het ware onderdeel van een verhaal en beleeft het ook werkelijk in plaats van naar een theaterstuk te kijken. Meedoen is het devies. En dat is niet alleen leuk voor kinderen maar zeker ook voor volwassenen! Bovendien kan het bijna overal toegepast worden, bijvoorbeeld op campings, speeltuinen en pretparken. Het themaverhaal is de basis en dat moet goed zijn. Een goed verhaal is: - uniek - op maat, passend bij locatie - bruikbaar op lange termijn - zo geschreven dat bestaande faciliteiten erin passen Een algemeen thema zoals ‘jungle’ bijvoorbeeld is dan te weinigzeggend. Ook tijdelijke evenementen zoals Halloween of Kerst moeten erin gevoegd kunnen worden. Een verhaal kan zich op vele thema’s richten. Het kan bijvoorbeeld georiënteerd zijn op het creëren van een bijzondere sfeer of rond bepaalde characters. Praktijkcase Drouwenerzand Bijvoorbeeld voor Drouwenerzand is een verhaal geschreven over de dieren uit het bos die een feest gaan geven. Ze gaan iedereen in Nederland opbellen om ook te komen feesten met lekker eten (gratis natuurlijk) en leuke activiteiten, net als op een echt feestje. Dat het bestaande telefoonmuseum in het park na restyling hierdoor een plek krijgt in het verhaal klinkt ineens heel logisch. De dieren kunnen als character, merchandise en voor de huisstijl ingezet worden. De beleving van het thema wordt vergroot door totaal-thematisering toe te passen. Samenhang wordt gecreëerd door: - thema tot in details doorvoeren - herhaald gebruik van dezelfde materialen, kleuren en vormen - characters overal terug te laten komen Hierbij geldt dat half werk duidelijk minder oplevert dan half resultaat, want in dit proces staat juist het oog voor detail centraal. Je kan bijvoorbeeld nog zo’n mooie, sfeervolle, gethematiseerde attractie hebben, maar als je bij de entree als eerste de vuilcontainers ziet, dan is er al een hoop sfeer verloren. Sfeer en beleving moeten voorrang hebben boven de logistiek. Ook het gebruik van nieuwe media kan helpen om zo’n ultieme beleving te creëren. Zo begint straks in Drouwenerzand de voorpret al thuis. Via de website krijg je een uitnodiging toegestuurd voor het verjaardagsfeestje. Ook zijn er apps te downloaden waarmee in het park en in het museum gespeeld kan worden. De telefoon staat tenslotte centraal in het park. En de thematisering begint al op de parkeerplaats. Zodra je daar vanaf loopt gaan de telefoons rinkelen die de dieren op het hek vasthebben. Als die opgenomen worden hoor je het verhaal al en zo leren de bezoekers de dieren meteen kennen. De entree (zie afbeelding) is een groot feest aan kleuren, dieren en beelden. Het wachten in de rij is ineens niet meer vervelend! Eenmaal thuis kan je verder de feestelijkheden volgen op facebook of twitter, met regelmatig een nieuwe uitnodiging. De continue herhaling van de stijl en het thema geeft betrokkenheid en een unieke uitstraling aan het park. Droomt u met ons mee? : Designstudio Van Ginneken www.vginneken.nl info@vginneken.nl of volg mij op twitter: @svanginneken Tips voor thematiseren: • Thematiseren = unieke beleving creëren. • Basis is een goed verhaal: uitbreidbaar en passend bij locatie. • Totaal thematisering is belangrijk: stijl doorvoeren in details en herhalen. • Mogelijkheden nieuwe media benutten: vergroot betrokkenheid. • Sfeer en beleving centraal stellen, logistiek daaraan aanpassen. Recreatief Totaal • Productnieuws • Nr. 2 - 2011 33 Pagina 32

Pleisureworld partnerpagina

Scoor meer met een e-commerce shop in uw vaktijdschriften. Velen gingen u voor en publiceerden onderwijscatalogi online.

Recreatief Totaal 2 - 2011 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication