Nieuwe marketingmodellen rondom recreatieve routes Een toeristisch/recreatieve route profileren als merk biedt kansen voor horeca, attracties en andere bedrijven die langs de route zijn gevestigd. Tijdens het congres ‘Help, in zit aan een route’ werden verschillende ontwikkelingen en kansen bekeken, o.a. Hoe organiseer je de samenwerking? Wat zijn de digitale kansen? En hoe zorg je er voor dat de reiziger ook even bij jou stopt? De route als merk is niet nieuw; denk maar eens aan ‘Route 66’ of ‘De Donauroute’. Het laat wel zien dat een route net zo bekend kan worden als een streek. Een route heeft nog een voordeel; het werkt verbindend: - met een route kun je een thema verbinden - samenwerken in promotie wordt eenvoudiger dankzij een route. Een beknopt overzicht van de sprekers op het routecongres: Wouter Gijsbertsen, Cliptoo Het bedrijf Cliptoo verzorgt routes op internet en mobiele telefoon. De tijd van een pdf met een route ligt inmiddels achter ons. Er zijn allerlei technische ontwikkelingen die de routes veel meer vermarktbaar, beleefbaar en interactiever maken, o.a.: - op internet kun je met filmpjes sfeerbeleving en een verhaal toevoegen. - routes worden gedeeld en beoordeeld via internet (Facebook fanpage maken) - routes op smartphones bieden kansen voor locatiegebonden aanbiedingen - Vooraf uitstippelen van routes via internet is populair. www.cliptoo.nl steuning voor de verhuur van fietsen op www.planjefietsroute.nl. www.dutchbicyclegroup.nl Richard de Bruin, directeur RTB Rivierenland Walter Nieuwendijk, Dutch Bicycle Group (o.a. Union fietsen) De markt is veranderd; informatie is kopieerbaar. Dus geef de beschikbare informatie gratis weg. Rivierenland deelt gratis routekaarten, magazines en ansichtkaarten uit. Het geld wordt verdiend met unieke belevenissen; dus in de horeca en de attracties op de route. En die vind je in Rivierenland. Met een bord van Fietsstop maak je duidelijk dat je bedrijf een warm welkom biedt aan fietsers. www.rivierenland.biz www.fietstop.nl Kees van Wijk, directeur VVV Nederland Routes op internet worden georganiseerd door de recreant; bedrijven laten kansen liggen. Met goed uitgezette routes kunnen prima inspelen op de trend ‘authenticiteit’ en ‘meet the locals’.www.vvv.nl Nieuwendijk presenteerde het Fiets Zeker Plan; een geautomatiseerd systeem waarbij de fietsen worden geleverd door de DBG en de marge van de ondernemer op 30% ligt. DBG zorgt voor regelmatig onderhoud van de fietsen en kan extra fietsen aanleveren bij grotere groepen. Er is ook een marketingonder- Het congres ‘Help, ik zit aan een route’ is georganiseerd door Pleisureworld Marketing, maar dan anders Op de kennisdag van de HSMAI kwamen vanmiddag twee sprekers aan het woord, die elk een bijzondere zienswijze presenteerden over marketing in de gastvrijheidsbranche Reverse Thinking door André Wiringa ze direct in contact staan met de klant. Via ‘leiderschap’ en ‘processen’ kom je tenslotte terecht bij het product dat je gaat aanbieden. Conclusie: zet je klant / gastbeleving voorop. http:/ /hospitality.performance-solutions.eu Veel ondernemers gaan uit van hun product; bijvoorbeeld een restaurant, hotel of pretpark. Vervolgens bekijken ze hoe ze het e.e.a. kunnen organiseren om klanten naar hun bedrijf te krijgen. Die worden vervolgens zo goed mogelijk in de watten gelegd, zodat de bezoeker met een enthousiast verhaal thuis komt. Reverse Thinking draait de volgorde om; “Welk enthousiast verhaal wil je dat je gasten thuis aan hun vrienden vertellen?” Vervolgens ga je bekijken hoe je dat verhaal kunt ‘organiseren’ en ‘faciliteren’. Stap 1 is de rol van het personeel. Zij spelen een cruciale rol in de beleving, omdat BiTSen door Frans de Groot Zijn we door alle marketingtheorieën niet te ver van onze hoofddoelstelling afgedwaald? Voor een ondernemer is dat gewoon ‘geld verdienen’. Met de werkwijze BiTSen wordt je weer op het juiste pad gezet. Enkele uitgangspunten van deze theorie: Denk in geld; Welke omzet wil je halen en wie is bereid om dat te betalen? Als je zes grote klanten hebt, focus je dan op de drie die het meest kansrijk zijn om je (geld) doelstelling te behalen. En laat kansloze klanten gewoon schieten. De marketingafdeling denkt te vaak in ‘problemen’. De Groot: “Als ik in een reclame zie staan ‘wij hebben een geweldig product’, dan lees ik dat het bedrijf een imagoprobleem heeft. Als de consument het product ook geweldig vind, dan was er geen campagne nodig geweest om ze dat uit te leggen.” Maak je reclameboodschap niet kopieerbaar. Veel reclame-uitingen zijn vrij uitwisselbaar. Ga op zoek naar eigenschapen die jouw bedrijf uniek maken en maak daar je boodschap van. Op deze manier kun je je ook als kleiner bedrijf wapenen tegen gevestigde namen en grotere reclamebudgetten van de concurrent. Om er achter te komen wat je unieke eigenschappen zijn, heeft Bitsen een workshop in huis dat al met succes werd toegepast bij diverse bedrijven. Meer informatie: www.bitsen.nl HSMAI congres, Slot Zeist, 10 maart Recreatief Totaal • Zakelijke evenementen • Nr. 2 - 2011 39 Pagina 38
Pagina 40Voor folders, online PDF-en en tijdschriften zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een webshop in uw boeken.
Recreatief Totaal 2 - 2011 Lees publicatie 10Home