LANDELIJk GEBIED Natuurorganisaties bezorgd over bezuinigingen Prijs voor beste logeerbedrijf Charmant platteland feestelijk afgesloten Actueel Diverse natuurorganisaties hebben zich verenigd in ‘Hart voor natuur’ om te protesteren tegen de bezuinigingen. De centrale boodschap: “Als de maatregelen worden aangenomen in de Tweede Kamer zal dat betekenen dat de kwaliteit van veel natuurgebieden achteruit zal gaan. Er komt veel minder geld voor het beheer en dit zal ten koste gaan van de biodiversiteit.” Als alternatief stellen zij voor om voorlopig alleen de grote knelpunten aan te pakken en enkele projecten naar de toekomst door te schuiven. Men is vooral bang dat natuur en groen blijvend verdwijnt. Meer informatie: www.hartvoornatuur.nl Boerencampings tellen mee vanaf 2012 Ieder jaar publiceert het CBS cijfers over de stand van zaken in de recreatieve sector; waaronder het aantal campings. Alle campings? Uit navraag bij het CBS bleek dat daar aan gewerkt wordt: “In de waarneming bij de statistiek der logiesaccommodaties worden boerencampings nog niet meegenomen. Het ligt in de bedoeling om deze bedrijven begin 2012 mee te nemen.” www.cbs.nl Op 12 januari 2011, tijdens de vakantiebeurs in Utrecht, hebben Jos en Dycke (bekend van Boer zoekt Vrouw) de winnaar van de titel ‘het beste VeKaBo logeerbedrijf’ bekend gemaakt: Fam. Bongers van Hoeve Bongers uit het Limburgse Baarlo. Andere genomineerden waren: Brabant; Ron en Miranda Wentink van De Roerdomp uit Westelbeers Zeeland; Adolfshoeve van Kees en Winny en dochter Tanja Nieuwenhuijze Utrecht - Gelderland; De Willigen Logies wordt gerund door de Fam. Willig, Noord- Zuid- Holland; Karnemelkse Plaats van Wilfred en Anke de Wild Limburg; (winnaar) Noord, Oost en Drenthe; Nuuverstee van Wim en Roelie Hulshof uit Borger Meer informatie: www.vekabo.nl Op 11 november 2010 is het project Charmant platteland feestelijk afgesloten. Twee jaar lang hebben diverse partijen (o.a. VeKaBo, Saxion, GOBT, Het Tuinpad en de stichting Innovatie alliantie) gewerkt aan meerdere kleinschalige projecten om de plattelandsrecreatie in het Noordoosten van Nederland een kwaliteitsimpuls te geven. Yvonne Bosman, een van de projectdeelnemers verwoorde heel kernachtig de kracht van dit project: “Vaak komen dit soort projecten je vertellen wat je moet doen. Bij de intake op de Saxion hogeschool was de eerste vraag ‘Wat hebben jullie nodig?’ Ik heb erg veel geleerd over het verbeteren van mijn website.” Rikus Weggemans, voorzitter van VeKaBo voegde daar nog aan toe: “We hebben ook erg veel geleerd van de studenten die op de boerderijen stage liepen.” Er zijn diverse afstudeerscripties geschreven over deelonderwerpen van plattelandsrecreatie. Tijdens de bijeenkomst werd ook een orgineel kwartetspel uitgereikt, met daarop een overzicht van de verschillende projecten. Meer informatie: www.saxion.nl Kampeerboeren maken kennis met Recron doelgroepmodel Tijdens de Recreatie Vakbeurs in Hardenberg hield André Doffer van de Smart Agent company een presentatie over doelgroepen in de recreatie. Zijn onderliggende model werd ook gebruikt voor de doelgroepen van het project Gastvrij Nederland. Voor plattelandsbedrijven zijn met name de profielen van ‘Groen’ en ‘Aqua’ interessant. Rustig Groen: een doelgroep die zoekt naar rust en zekerheid en dingen graag op z’n beloop laat. Weinig veeleisend. Ingetogen Aqua: op zoek naar inspirerende maar rustige vakanties. Vaak empty nesters die wel wat (georganiseerde) activiteiten willen ondernemen. Privacy wordt op prijs gesteld. Meer informatie: www.smartagent.nl Recreatief Totaal • Actueel • Nr. 1 - 2011 11 Pagina 10
Actueel Awards en prijzenHeeft u een editie, turnpages of web maandbladen? Gebruik Online Touch: archief digitaal op uw website plaatsen.
Recreatief Totaal 1 - 2011 Lees publicatie 11Home