Fanclub van rederij Schuttevaer

De fanclub van rederij Schuttevaer De Utrechtse rederij Schuttevaer vierde in 2010 haar 50e verjaardag. Een rondvaart door de wateren in en om Utrecht blijft onverminderd populair, alhoewel er aan het ‘product rondvaart’ afgelopen jaren weinig is veranderd. Dat geldt duidelijk wel voor de marketing. Met bijna 1700 volgers op Twitter heeft Karel Schuttevaer een heel eigen fanclub op de Social Media. Karel Schuttevaer staat nu 5 jaar aan het roer staat bij het familiebedrijf, dat in 1960 door zijn oom is opgericht. De rondvaart in Utrecht heeft volgens Karel een heel eigen karakter: “In Amsterdam is zo’n 80% van de klanten buitenlandse toerist. Hier in Utrecht stappen vooral mensen uit de regio aan boord.” Rondvaarten zijn erg seizoensgebonden. Het hoogseizoen loopt van april tot oktober, en dan zijn de topdagen vooral de zaterdagmiddag en de koopzondagen. Karel: “Voor het spoorwegmuseum zijn wij de grootste externe toeleverancier van bezoekers.” De samenwerking is voor Schuttevaer dermate essentieel dat zij geen provisie vragen aan samenwerkende partners. Andersom is het bedrijf ook niet scheutig met kortingsacties. Karel: “We rekenen € 8,40 voor een rondvaart. Dat is een goede, maar scherpe prijs, waardoor we weinig met korting kunnen en willen doen. Op kantoor is er wel veel vraag naar complete arrangementen, die hier voor de klant worden samengesteld. Wij zien onszelf niet als evenementenbureau, omdat aan het samenstellen van de arrangementen niet direct wordt verdiend.” Afgelopen periode was de organisatie van toerisme in Utrecht wat rommelig georganiseerd, door het ontmantelen van UTR. Daar komt nu een compactere organisatie voor in de plaats. Ook is Karel overtuigd lid van ToerNED, een samenwerkingsverband in de dagrecreatie: “Ik zie de andere dagrecreatiebedrijven niet als concurrent, want je weet dat bezoekers steeds weer een andere ervaring zoeken. Met ToerNED verwijs je bezoekers aan je collega’s door. Een prima vorm van promotie, want iemand die in Groningen een leuke rondvaart heeft meegemaakt, doet dat waarschijnlijk graag over in Utrecht. Bovendien kunnen we kosten besparen door gezamenlijk een stand te huren op diverse beurzen.” Nieuwe marketing Schuttevaer is een voorloper op het gebied van internetmarketing. Campagnes met Adwords van Google doet hij al vijf jaar. Hij merkt wel dat de prijs per klik de laatste tijd omhoog gaat, doordat meer bedrijven het als marketinginstrument hebben ontdekt. Toen een locale wethouder laatst vol trots vertelde dat hij 600 volgers had op Twitter moest Karel wel even lachen. Hij heeft er inmiddels bijna 1700, en is daar actief mee bezig. Vanaf zijn HTC telefoon zorgt hij dat zijn fans en volgers helemaal up-to-date blijven van zijn avonturen. Meer informatie: www.schuttevaer.com www.twitter.com/twuttevaer (bijna 1700 volgers) www.twitter.com/rondvaart (bijna 100 volgers) Samenwerking essentieel Recreatief Totaal advies Samenwerking is essentieel voor het bedrijf. Zo worden er arrangementen aangeboden in samenwerking met diverse horecabedrijven, musea en andere attracties. Rederij Schuttevaer kent en koestert de kernwaarden van haar rondvaarten - een persoonlijke benadering en ‘het verhaal van Utrecht’ - en gunt ook haar samenwerkingspartners een prettige marge. Innovatie heeft Schuttevaer vooral gerealiseerd in de marketing. Partners die kunnen assisteren bij uw webmarketing: Consumentenonderzoek: www.vesperion.nl Cursussen effectiviteit op internet: www.pleisureworldacademy.nl Marketing en communicatie: www.alanrogersmarketing.nl, www.levendland.nl Koppeling reservering en klantgegevens: www.aicn.nl Recreatief Totaal • Dagrecreatie • Nr. 1 - 2011 19 Pagina 18

Leisure in China

Heeft u een archief, publitas of ereclamefolders? Gebruik Online Touch: club blad converteren naar een digitale publicatie.

Recreatief Totaal 1 - 2011 Lees publicatie 11Home


You need flash player to view this online publication