Ketenvorming in de buitensport

Buitensport VeBON Ketenvorming en productiviteit in de buitensportsector Op 1 december organiseerde de VeBON een kennisbijeenkomst voor ondernemers in de buitensport. Leisure consultant Han Verheijden, gaf zijn visie op de toekomst van de buitenport. Hij ziet dat de buitensport zich ontwikkelt tot een steeds professionelere bedrijfstak. Bij normale marktontwikkelingen betekent dat meer ketenvorming. Ook het productiviteitsdenken zal steeds belangrijker worden. Stand van zaken Bedrijfseconomische situatie bij VeBON bedrijven: - lage omzetniveaus (soms een paar ton) - relatief hoge inkoopkosten - lage arbeidsproductiviteit (€45.000 - € 70.000) - geen of weinig activa - hoge productiviteit van de activa marktontwikkelingen Productiviteit Verheijden betoogde dat investeringen bij veel recreatiebedrijven slecht worden voorgerekend: “de productiviteit van investeringen is in drie van de vier gevallen zwaar negatief. Als je omzet na de investering minder hard stijgt dan de investeringskosten, dan doe je iets verkeerd.” Concreet kwam hij met de rekensom voor een zwembad bij een vakantiepark. Een zwembad is kapitaalintensief en levert zelden genoeg extra omzet om de investering te onderbouwen. Toch legt bijna elk park een zwembad aan… Als voorbeeld verwijst Verheijden naar de fitnesssector. Dat is een branche die op veel punten vergelijkbaar is met de buitensport. Ook hier konden bedrijven, zeker in de beginfase, makkelijk toetreden en er is in deze branche veel geld verdiend. Je ziet hier al enkele jaren ketenvorming ontstaan. Daarmee kunnen investeringen in marketing, ondersteuning en inkoop worden gedeeld. De fitnessbranche verschuift nu richting de verzadigingsfase. Ook voor de buitensport voorzie ik dat er ketenvorming zal ontstaan. Dat is voor deze branche ook hard nodig om de productiviteit te verbeteren. branchecijfers boven tafel te krijgen. Deze zijn noodzakelijk voor onze landelijke lobby, maar direct ook belangrijk bij de bedrijfsvoering van de individuele leden. Inmiddels hebben meer dan 50% van de leden hun cijfers (anoniem) beschikbaar gesteld. Deze worden op dit moment verwerkt om teruggekoppeld te kunnen worden.” Tijdens deze vakdag werden ook presentaties verzorgd over: • De toekomst van de VeBON door Robert den Dunnen van Outdoor International en VeBON-voorzitter. Hier spitste de discussie zich toe op de rol die dee VeBON zou moeten spelen. • Green Key voor de Outdoor door Eric van Dijk van Stichting KMVK. Het belang van duurzaamheid en de weg er naartoe. • Low budget marketing en internet, een duo-presentatie door Q-consult en Holiday Media. Bestuur VeBON zoekt benchmarkgegevens Ook het bestuur van de VeBON ziet het belang van benchmarken. Voorzitter Robert den Dunnen schrijft aan zijn leden: “We hebben dit jaar ingezet om Nieuwe website voor de VeBON De samenwerkende buitensportondernemers van de VeBON hebben een vernieuwde website. Er is een duidelijk onderscheid gemaakt voor potentiële klanten en voor professionals. Buitensporters kunnen er snel en gemakkelijk een activiteit vinden, waarbij geselecteerd kan worden op activiteit of op regio. Het is ook mogelijk om via een kaart het gewenste bedrijf te vinden. Professionals vinden op de website meer informatie over de activiteiten van de VeBON; zoals de kwaliteitsnormen volgens de TÜV, opleidingsmogelijkheden en de voordelen van het lidmaatschap.Zelf zien? Meer informatie: www.vebon.nl Recreatief Totaal • Dagrecreatie • Nr. 1 - 2011 23 Pagina 22

Noviteiten en Trends

Scoor meer met een webwinkel in uw boeken. Velen gingen u voor en publiceerden flyers online.

Recreatief Totaal 1 - 2011 Lees publicatie 11Home


You need flash player to view this online publication