Center Parcs Naast de Nederlandse parken worden ook de twee Duitse parken van Sunparks omgezet naar het merk Center Parcs. De drie parken op de Nederlandse markt krijgen 3 ‘birds’, en behoren daarmee tot de eenvoudiger variant van Center Parcs. De topparken, met alle Center Parcs voorzieningen krijgen 5 ‘birds’. Paul Geraeds, verantwoordelijk voor de merkstrategie bij Center Parcs, geeft een toelichting: “De beslissing is genomen op het hoofdkantoor van Pierre & Vacances. De investeringen in het merk Sunparks, specifiek op het Nederlandse marktsegment, werden te hoog. De route naar een succesvol merk in Nederland werd daardoor te lang. Gelukkig kunnen we terugvallen op de kracht van het merk Center Parcs. Op de Belgische markt heeft de investering wel tot succes geleid. Daar was het merk al bekend en heeft het in de afgelopen twee jaar een kwaliteitsimpuls gekregen.” Een analyse door Jan Peeters van Travolon.com Pierre & Vacances kocht in 2003 Center Parcs van de Schotse bierbrouwers Scottish & Newcastle. Sindsdien worstelt de Franse groep met het merkenbeleid van zijn vakantieparken, om verschillende redenen: Europese concurrentie richtlijnen (Gran Dorado), acquisitie van nieuwe parken (Sunparks) en uiteenlopend kwaliteitsniveau (Center Parcs). In 2008 werd een aantal ex Gran Dorado’s en bestaande Center Parcs parken omgevormd naar ... Sunparks. Compleet met een hernieuwde lancering en een investeringsprogramma. Twee jaar later wordt de knop dus omgedraaid. Moet kunnen, maar dat kost wel gigantisch veel geld. De officiële reden is dat de marketinginvesteringen in het merk Sunparks te hoog bleken te zijn. De weg naar een gekend en erkend vakantiemerk zou te lang en, voornamelijk, te duur uitvallen. zijn. Een tweede gokje: er gaan geruchten dat Pierre & Vacances opgelucht zou zijn als het een koper zou vinden voor dit trio. Want een merk dat alleen waarde heeft in een klein land, en dat alleen kan gebruikt worden voor drie low budget parken, is meer een last dan een waarde. Transformatieprogramma Terug naar ‘birds’ In 2009 werd juist afscheid genomen van het classificatiesysteem omdat dat verwarrend werkte bij de consument. Waarom wordt er nu toch weer gekozen voor een systeem met 3, 4 en 5 ‘birds’? Geraeds: “We hebben wel lessen uit het verleden getrokken. Met de classificatie communiceren we dat er binnen Center Parcs ook wat te kiezen valt. De kernwaarden van het merk Center Parcs blijven gewaarborgd, zoals een jaarrond vakantieprogramma, waarmee we ons bijvoorbeeld van Landal willen onderscheiden. Er komt meer onderscheid in het pakket aan voorzieningen en het bijbehorende prijskaartje. We zien dat de vakantieganger, mede dankzij internet, steeds specifieker let op de voorzieningen die op en rondom een park aanwezig zijn. Daar spelen we op in door steeds meer variëteit te bieden.” In de gids voor 2011 wordt al meer duidelijk over de kwaliteitscategorieën. Zo te zien krijgen de voormalig Sunparks parken allemaal 3 birds. Van de 21 parken in de gids komen er 6 in aanmerking voor de hoogste standaard van 5 birds. Sunparks hét antwoord? Twee jaar geleden luidde het nog, dat Sunparks hét antwoord zou zijn voor de consumenten, die op zoek zijn naar een tussendoorvakantie in het midden segment. Aangezien dit segment een wirwar is van kleinere en grotere spelers, met een uiteenlopend kwaliteitsniveau, zou Sunparks kunnen uitgroeien tot de ‘standaard’ in het segment. Een herkenbaar merk, een duidelijke prijs-kwaliteitsverhouding, een slimme positionering: “In the middle of everywhere”. Niet, dus. Behalve in België. Drie parken van Sunparks houden dapper stand op de Belgische markt, en houden hun naam: Oostduinkerke, Mol en Vielsalm. De Haan wordt Center Parcs. De reden? In de drie ‘overblijvende’ parken komen voornamelijk Belgen. En de naamsbekendheid van Sunparks op de Belgische markt is vrij hoog. Een gokje: wij vermoeden dat de investering om deze drie parken qua faciliteiten en accommodatie op Center Parcs niveau te brengen, veel te hoog zou Meer veranderingen Er gaat de komende jaren overigens nog meer veranderen in de structuur van Center Parcs in Nederland, België en Duitsland. Een groot deel van de werkzaamheden wordt verplaatst naar het hoofdkantoor van Pierre & Vacances in Parijs. In de marge van deze aankondiging, deed de groep Pierre & Vacances nog een mededeling, die voor de reissector van belang is. Het Nederlandse hoofdkantoor van Center Parcs zal op afzienbare tijd verdwijnen. In officiële termen luidt het: “Onlangs heeft de Pierre & Vacances Center Parcs Group het voornemen aangekondigd een transformatieprogramma door te voeren. De doelstelling van dit programma is de totstandkoming van één sterke, geïntegreerde Groep door de samenvoeging van bedrijfsonderdelen van Pierre & Vacances en Center Parcs Europe. Dit programma is er vooral op gericht om de kracht van de Groep maximaal te benutten en één overkoepelend team te creëren waardoor het blikveld tot geheel Europa zal verbreden. Dit beleidsvoornemen betekent dat het centrale hoofdkantoor van Center Parcs Europe op termijn verplaatst wordt naar Parijs. Het gaat hier met name om back-office afdelingen zoals ICT. Uiteraard zal er altijd een kantoor in Nederland blijven, waar de activiteiten voor de BNG (België, Nederland en Duitsland) plaatsvinden. Dit kantoor komt in de omgeving van Rotterdam. Ook gaat de afdeling finance naar De Kempervennen.“ De aandachtige lezer heeft allang opgemerkt dat hier voor de toerisme industrie het einde van een tijdperk werd aangekondigd. Het totale strategische- en beslissingszwaartepunt voor de groep Center Parcs verschuift naar Parijs, in de Benedu blijft enkel een sales office en een financieel centrum. Het stond in de sterren geschreven, maar nu wordt het ook realiteit. Concurrent is verbaasd Bas Hoogland, commercieel directeur van Landal Greenparks: “Deze verrassende switch van het merk Sunparks naar Center Parcs in Nederland en Duitsland is bijzonder. Ik ben erg benieuwd hoe ze dit gaan uitleggen aan de consument met het verhaal van 2 jaar geleden nog vers in het geheugen dat sommige parken niet het voorzieningen niveau hebben van een gemiddeld Center Parcs… en ja men zal wel redenen hebben om dit te moeten doen.” Recreatief Totaal • Algemeen • Nr. 1 - 2011 7 Sunparks verdwijnt uit Nederland

Actueel Dagrecreatie

Heeft u een editie, turn pages of digitale spaarprogramma? Gebruik Online Touch: folder naar een digitale publicatie converteren.

Recreatief Totaal 1 - 2011 Lees publicatie 11Home


You need flash player to view this online publication