De succesfactoren in de dagrecreatie Wat hebben succesvolle projecten en bedrijven in dagrecreatie gemeen? Passie en visie, gedragen door het hele bedrijf en het delen van kennis en informatie met je colega’s. Tijdens de studiereis ‘The Big 5’ van Pleisureworld trokken ‘concurrenten’ twee dagen met elkaar op, samen werkend aan een nog betere kwaliteit van de dagrecreatie. De Efteling; blijft ontwikkelen (1) De studiereis streek na dag één neer in Efteling Bosrijk. Hier liet De Efteling zien dat zij naast hun dagattractie ook een visie hebben op verblijfsrecreatie. De beleving van De Efteling is doorgetrokken naar het vakantiepark. In de huisjes gebeurt dat vooral door te letten op details. Want qua comfort zijn de huisjes en appartementen ‘gewoon’ van deze tijd. Een Klaas Vaak slaapmuts en een poster van Klaas Vaak zijn eigenlijk de enige sprookjeselementen in de sfeervolle verblijven. Aan de buitenkant waan je jezelf wel weer in een andere wereld. www.efteling.com Gaiapark; voorsprong door nieuw concept (3) Gaiapark won de afgelopen drie jaar de prijs voor de beste dierentuin in de Benelux. Het hele concept van het park is in één keer neergezet. Dit in tegenstelling tot Burgers’ dierenpark dat in de loop der jaren organisch is gegroeid. Ook hier speelt weer de locale trots op de bedrijven in de eigen regio een belangrijke rol. Voor het nieuwe seizoen hebben inmiddels 47.000 mensen een abonnement besteld. Ook de zakelijke markt levert een bijdrage aan de bedrijfsvoering. Twee jaar geleden werd een business deel gebouwd met o.a. een buffetrestaurant en daar zijn inmiddels al 35.000 mensen ontvangen. De dierentuin zorgt ook met grote regelmaat voor vernieuwingen. Zo is er in het weekend van 9 april voor het eerst een roofvogelshow gestart. De 600 plaatsen zaten snel vol. De indoor speelruimte in het Dinosaurusdeel is met voorrang gerealiseerd en slaat ook goed aan. www.gaiapark.nl Toverland; goed luisteren naar je gasten (7) In relatief korte tijd heeft Toverland zich ontwikkeld tot een grote speler in de Nederlandse attractiemarkt; het grootste indoor pretpark van Europa! Als we Caroline Maassen horen praten over de succesfactoren, dan klinkt het allemaal zo logisch. - We zijn regelmatig op bezoek bij andere parken en kijken dan ‘on-thespot’ waar kinderen van nature gaan spelen. - Hoe richt je een succesvol park in voor schoolkinderen van 4 tot 12 jaar? We hebben het de kinderen zelf gevraagd. Ouders (de beslissers) letten weer op heel andere aken, zoals schoon, veilig en goede horeca. De zakelijke markt is een nieuwe markt voor Toverland. De zakelijke events vinden vooral plaats op tijden dat het park anders gesloten zou zijn. Dat levert dus snel rendement op. www.toverland.nl Continium en park Gravenrode; de positieve flow van Zuid Limburg (2) Continium is een wetenschapscentrum; een voortzetting van het vroegere Industrion. Maar waar het Industrion vooral keek nar het verleden van Limburg, besteed Continium vooral aandacht aan nieuwe technologische ontwikkelingen. En met succes; Ook scholen waarderen het vernieuwde museum waar kinderen zelf aan de gang gaan met proefjes en opstellingen om de wereld van de wetenschap te beleven. Het is kenmerkend voor de hele regio; want Zuid Limburg kijkt tegenwoordig vol vertrouwen naar de toekomst. www.continium.nl parkstad Limburg was volgens VVV directrice Anya Niewierra het lelijkste gebied van Nederland. In 1995 werd het masterplan park Gravenrode aangenomen en heeft de hele regio de schouders er onder gezet. Nu wordt toerisme en recreatie als nieuwe economische drager omarmd; en met succes. Tien jaar nadat de eerste spade de grond in ging was parkstad Limburg al de grootste toeristische bestemming van Zuid Limburg en de snelstgroeiende toeristische regio van Nederland. Het succes is voor een belangrijk deel te danken aan bestuurders die ondanks de grote scepsis hun plannen hebben doorgezet. Deze positieve ‘flow’ in Zuid Limburg zorgt er voor dat mensen en bedrijven durven te dromen en plannen maken voor een ‘Orlando aan de Maas’; het attractiecentrum van Europa. Koffiebranderij Peeze; duurzaamheid en marge (5) - Duurzaamheid speelt een steeds belangrijker rol in de bedrijfsvoering. Op het gebied van koffie zorgt Peeze voor een duurzame invulling. - Koffie en thee zijn producten met de hoogste marge in de horeca. U kunt de verkoop stimuleren door iets bijzonders van deze producten te maken. Een theesommelier, koffievarianten en ‘het verhaal achter de koffie helpen daarbij.” www.peeze.nl Floriade 2012; kansen voor de hele regio (8) Paul Beck vroeg zich in het begin wel af hoe je het product ‘Tuinbouw’ kon omvormen tot een toeristische attractie. Inmiddels wordt er druk gebouwd aan het terrein van deze wereldtentoonstelling in 2012, dat naast een overzicht van tuinbouw ook alle elementen bevat voor een bijzonder dagje uit. Beck weet als voormalig directeur van de Efteling dat ook gastvrijheid daarbij een belangrijke rol speelt. Het is een tijdelijke tentoonstelling. De Floriade werkt daarbij nauw samen met horeca en toeristische bedrijven in de hele regio. Het is uiteindelijk de bedoeling dat zij ook na de tentoonstelling blijven profiteren. Dat kun je realiseren door je gasten in 2012 en geweldige tijd te bezorgen, waardoor zij zelf terugkeren en reclame gaan maken voor deze, nog relatief onbekende, regio rondom Venlo. - De kabelbaan is inmiddels open voor een preview van het park. www.floriade.nl Burgers’ Zoo; Een park moet je samen beleven (6) Directeur Alex van Hooff vaart geheel zijn eigen koers. Opvallende opmerking: “Wij hollen niet aan achter de trend van digitalisering. Ik zie dat deze nieuwe applicaties zorgen voor nog meer individualisering. Wij willen graag dat mensen samen van een leuke dag genieten. Als er applicaties op de markt komen waarvan je samen kunt genieten, dan gaan wij wellicht ook overstag.” www.burgerszoo.eu Recreatief Totaal • Dagrecreatie • Nr. 3 - 2011 23 Succesfactoren dagrecreatie

Noviteiten en trends

Heeft u een flyer, ibrochure of web weekbladen? Gebruik Online Touch: PDF converteren naar een digitale publicatie.

Recreatief Totaal 3 - 2011 Lees publicatie 12Home


You need flash player to view this online publication