Column Peter Luken, BDO Horeca exploitatie starten? Denk aan de regelgeving Wat is het horeca werkveld af en toe toch lastig af te bakenen! Niemand kijkt er vandaag de dag nog van op als je in de meubeltoonzaal of het tuincentrum een kop koffie of glas frisdrank kan krijgen en daar mag nuttigen. Zijn het daarmee echter ook horecabedrijven? En zo ja mag dat allemaal, en aan welke regels zou men moeten voldoen? Het blijft relatief eenvoudig en laagdrempelig en dergelijke horeca gerelateerde activiteiten te starten. Ogenschijnlijk vraagt het geen bijzondere opleiding of investering. Ook in de recreatiesector is die afweging regelmatig aan de orde. Het Bedrijfschap Horeca en Catering bepaalt welke bedrijven worden aangemerkt als horecabedrijf: alle ondernemingen met bedrijfsmatige verstrekking van maaltijden, spijzen of dranken voor verbruik ter plaatse of logiesverstrekking met dienstverlening. Al deze bedrijven zijn verplicht zich te laten inschrijven bij het bedrijfschap, en daar hoort ook een contributieplicht bij. Er komt een stuk meer bij kijken als ook de Drank- en Horeca wet moet worden nageleefd. Onder deze wet is in de kern sprake van een horecabedrijf als er bedrijfsmatig alcoholhoudende drank wordt verstrekt voor gebruik ter plaatse. Het verkopen van koffie of ijs maakt een bedrijf nog niet direct tot horecabedrijf, en ook niet de verkoop van blikjes bier voor gebruik elders. Vervolgens verschilt het in Nederland vaak nog per gemeente of er een exploitatie vergunning nodig is. Gemeentes kennen ieder hun eigen Algemene Plaatselijke Verordening [APV], en vaak worden trouwens ook alcoholvrije bedrijven zoals cafetariaâs en koffieshops daarin als vergunningplichtig aangemerkt. In het algemeen is er echter de laatste jaren wel sprake van versoepeling, en hebben steeds minder horecabedrijven een exploitatievergunning nodig. De Drank- en Horecavergunning is ook mede bepalend voor inrichtingszaken (toiletten), en of er speelautomaten mogen worden geplaatst, maar daar zal ik in dit kader niet verder op ingaan. Een relatief âzwareâ regel voor een horecabedrijf onder de Drank- en Horecawet betreft de regel dat te allen tijde tijdens openingsuren iemand aanwezig moet die beschikt over het diploma âSociale Hygiëneâ. Dus niet alleen moet er één persoon zijn met zoân diploma voor op de vergunning en als eind verantwoordelijke, maar altijd moet er iemand zijn die over dit papiertje beschikt. Recentelijk werd ik weer eens benaderd door een bedrijf met onvoldoende inkomsten, dat overwoog om andere activiteiten toe te gaan voegen, zoals âhorecaâ. Een begrijpelijke overweging, mede omdat dit bedrijf op een goede plek zit aan een doorgaande weg. Toch is dit niet altijd een goede en makkelijke weg, ondermeer door de regelgeving die ik hiervoor noemde. En besef voorts: ⢠Het is voor een horecabedrijf niet toegestaan om drank te verkopen voor gebruik elders: alleen gebruik ter plaatse; ⢠Voor sportkantines zijn er aparte spelregels [o.a. verplicht bestuursreglement kantine]; ⢠Er zijn specifieke regels voor het omgaan met van levensmiddelen [hygiëne, warenwet]; ⢠Er gelden ook eisen voor inrichting, voor brandveiligheid, en dergelijke; De horecabranche lijkt de sector bij uitstek waar ondernemers klagen over teveel en knellende regelgeving. Vaak terecht en met reden. Ik raad u aan dan ook niet te lichtzinnig te beginnen aan horeca activiteiten, maar altijd eerst voldoende vooronderzoek te doen en u daarin te laten ondersteunen. Indien u naar aanleiding van deze column vragen heeft, neemt u dan gerust contact met me op bij BDO in Arnhem. Peter Luken Branchegroep Horeca, Recreatie & Toerisme BDO Accountants & Adviseurs, Arnhem E: peter.luken@bdo.nl T: 026 - 3525625 Recreatief Totaal ⢠Productnieuws ⢠Nr. 3 - 2011 33 Pagina 32
Pagina 34Voor kranten, online weekbladen en vakbladen zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webshop in uw archief.
Recreatief Totaal 3 - 2011 Lees publicatie 12Home