Kees van Wijk Inspiratie! Als je een topsport zou mogen kiezen? Wielrennen. Een teamsport waarin ook de individuele prestatie telt. Het is toch ‘hemels’ om na ruim 260 kilometer buffelen De Ronde van Vlaanderen of Luik-Bastenaken-Luik te winnen? Sport wordt trouwens ook een steeds belangrijker aanjager van de vrijetijdseconomie. Kijk maar eens naar wat de Amstel Gold Race voor spin off in Zuid-Limburg oplevert en wat voor een bijdrage aan het imago van zo’n regio daar vanuit gaat. Kees van Wijk. 51 jaar. algemeen directeur VVV Nederland. k amperen (gewoon met de tent), hardlopen, bergwandelen, racefietsen, theologie en Engelse thrillers. Bijzonder: g etrouwd met Gerda die naast een superleerkracht in het basisonderwijs ook moeder is van onze kinderen Jeroen, Sarah, Sjoerd en Naomi. Motto: h eb ik niet, nooit over nagedacht. Wat ik belangrijk vind is engagement, echte innerlijke betrokkenheid bij het werk dat je doet. Website: www.vvv.nl. Twitter: heb ik niks mee (zonder de waarde en het belang van sociale media te bagatelliseren). Directeur van het Zuid-Hollands Bureau voor Je vorige uitdaging? Toerisme. Naam: Leeftijd: Huidige functie: Hobby’s: Hoe ziet de branche er over 10 jaar uit? Dat vind ik een non vraag. Zover kun je helemaal niet vooruit kijken. Wie heeft nou de financiële crisis aan zien komen, of de omwentelingen in het Midden-Oosten of de steeds verder versnellende impact van sociale media op ons gedrag? Ja achteraf staan de profeten van oud nieuws in de rij om te verkondigen dat zij het allang wisten. Wat de branche in ieder geval moet leren is om te denken en te handelen als een branche. Niks horeca, dagrecreatie, verblijfsrecreatie, plattelandstoerisme, routegebonden recreatie, evenementen, erfgoedtoerisme, cultuurtoerisme, funshoppen, leisure boulevard, Fietsplatform en weet ik veel allemaal meer die zichzelf in hun eigen keten en belangenvertegenwoordiging organiseren. We maken allemaal deel uit van de vrijetijdseconomie. Die mag je van mij ook de gastvrijheidsbranche noemen. Zo zullen we ons ook moeten organiseren. Wat dat betreft kunnen we nog heel veel leren van de agrarische sector, de bouwnijverheid of zelfs de natuurorganisaties. Wat is jouw grootste succes? Dat uit grootschalig consumentenonderzoek door Brandasset Consult in 2010 bleek dat de Nederlandse consument het merk VVV als het meest klantgerichte merk van Nederland waardeerde, nog voor Albert Heyn en ANWB. Waar haal jij jouw meeste inspiratie vandaan? Een brede radar hebben en bewust en onbewust goed om je heen kijken met een soort onbevangen, leergierige nieuwsgierigheid. Zie jij nog valkuilen? De verzuiling binnen de vrijetijdseconomie zoals ik hierboven omschreef. Wat is precies jouw rol bij de VVV? Bepalen en bewaken van de koers, ervoor zorgen dat we een organisatie zijn van vakbekwame, professionele, geëngageerde medewerkers die uitdaging en plezier beleven aan hun werk, en ervoor zorgen dat de VVV in Nederland goed voor het voetlicht komt bij alle belanghebbenden. Wat is jouw favoriet dagje uit? Dat hangt van de tijd van het jaar, het weer, het gezelschap en de stemming af. Maar in ieder geval gaan we ergens lekker eten. Dat betekent dat de ambiance, de kwaliteit van bediening en gastheerschap, de kwaliteit van wat er geserveerd wordt en de prijs in goed evenwicht moeten zijn. Dat is helaas lang niet altijd het geval! Is er een onderdeel dat het meest wordt onderschat? De receptie en het office management. Wie is de VVV Nederland! VVV Nederland is de franchisegever en koepelorganisatie van de VVV/ bureau voor toerisme organisaties in Nederland. Wij richten ons op het ontwikkelen van diensten en faciliteiten (ICT, opleiding en training, PR, belangenbehartiging, advies etc.) voor ‘onze’ VVV formulenemers zodat zij vanuit hun opdracht en bedrijfsvoering inhoud kunnen geven aan de dienstverlening, de belofte en de waarde van het VVV merk voor bezoekers, bewoners en belanghebbenden (bedrijfsleven in de vrijetijdseconomie en overheden). De belofte van het VVV merk is kort en goed: ‘je vrijetijdsbeleving wordt verrijk door het genieten van de couleur locale.’ Daarnaast is VVV Nederland de grootste cadeaubonnen uitgever van Nederland, met de VVV cadeaubon als absolute marktleider. Wij zijn een zelfstandige, zakelijke onderneming die geheel en al de ‘eigen broek moet ophouden’ En overschat? De directeur. Wat is er zo mooi aan deze vrijetijdsbranche? Je werkt eraan mee om andere mensen plezier te laten beleven; dat is ontzettend dankbaar werk waar je zelf ook geweldig veel plezier aan beleeft. Heb jij een voorbeeld bedrijf of organisatie? In de vrijetijdsbranche De Efteling en Bistro Piccolo in Gorinchem. Gewoon bedrijven waar ‘alles klopt’. Recreatief Totaal >> Nr. 4 - 2011 >> uitgelicht 27 Pagina 26

Pagina 28

Voor reclamefolders, online rapporten en clubmagazines zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw mailings.

Recreatief Totaal 4 - 2011 Lees publicatie 13Home


You need flash player to view this online publication