Er valt nog volop winst te behalen in de Onlangs ging onderzoeks-, training- en adviesbureau Foodstep uit Bennekom op trendtour naar Londen. Op zoek naar nieuwe ontwikkelingen en innovaties op het gebied van eten en drinken. De Britse hoofdstad onderscheid zich door een veelzijdig, internationaal, biologisch en vooral vers aanbod. Lopend door de fameuze metropool kom je er gaandeweg achter dat de Engelse keuken nog niet zo slecht is. Een paar voorbeelden. De Borough Market (www.borough market.org.uk) is een smeltkroes waar koks, restaurateurs en nieuwsgierigen komen die van eten en drinken houden. Veel aandacht gaat uit naar de kwaliteit van de producten en hun afkomst. De marktkooplui verbouwen vaak zelf hun producten en zijn ook bereid om daar gepassioneerd over te vertellen. En natuurlijk proeven… Indiase curry’s, tosti’s met uitmuntende kaas, verse broodjes met geconfijt eendenvlees etc. De markt is uitgegroeid tot een grote opslagplaats van culinaire kennis en inzicht: een unieke plek voor foodlovers! Ook leuk om mee te maken is een ontbijt in Notting Hill Gate bij een Farmshop & Café van DaylesFord (www.daylesFordorganic.com). Vlees, gevogelte, groentes en kruiden komen rechtstreeks van de boerderij en het brood wordt vers gebakken in de eigen bakkerij! Nadruk ligt op duurzaamheid, organisch en biologisch. In de winkel kan je tussen al die mooie producten een echt voortreffelijk ontbijt voorgeschoteld krijgen. Wat verder opvalt bij de takeawayconcepten op straat (o.a voorverpakte sandwiches, broodjes) is versheid, gezond, aandacht en een mooie presentatie….. het oog wil immers ook wel wat! In Nederland zien we die behoefte ook groeien. Onder andere bij de lunchende werknemers, zij kiezen in 2010 steeds vaker voor verantwoord, vers en gemak. Dat blijkt uit het Nationale Cateringonderzoek dat Foodstep voor de achtste keer heeft uitgevoerd. Interessante bijkomstigheid: men is bereid om 20% tot 30% extra te betalen indien alle voorzieningen perfect zouden zijn. Dat wil zeggen: een uitgebreid assortiment, maximaal aanbod versheid, optimale prijs-kwaliteitverhouding etc. Kortom, in de Nederlandse foodservice is nog volop winst te behalen. Wellicht biedt Londen een frisse, verse blik. < Recreatief Totaal >> Nr. 4 - 2011 29 Pagina 28

Pagina 30

Voor tijdschriften, online boeken en flyers zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw presentaties.

Recreatief Totaal 4 - 2011 Lees publicatie 13Home


You need flash player to view this online publication