Zoover Optimaliseer je campagne met deze kennis van Zoover Zoover/Weeronline.nl heeft dankzij haar webstatistieken een prima instrument in handen om te zien wanneer mensen zich oriënteren op een dagje weg of vakantie. Jitske Roos zocht de statistieken bij elkaar die interessant kunnen zijn voor de timing van bijvoorbeeld uw e-mail campagne of twitterbericht. omhoog. Blijkbaar zijn dat de momenten dat mensen de tijd nemen om zich op een vakantie te oriënteren. Wie is er bang voor recensies? De opkomst van recensie-websites, zoals bijvoorbeeld Zoover, heeft de marketing in de recreatiesector ingrijpend veranderd. Tot vijf jaar geleden kreeg de consument vooral informatie van het bedrijf zelf of via ‘onafhankelijke’ bronnen zoals campinggidsen of tijdschriften. Ook de voorloper van de recensie-website; mond tot mond reclame, speelde een belangrijke rol. Maar informatie over bestemmingen bleef hier beperkt tot de grenzen van je persoonlijke netwerk. Inmiddels spelen recensies een dominante rol in de oriëntatiefase van de toerist en recreant. Jitske Roos van Zoover geeft haar visie over de impact en kansen van recensie websites voor recreatiebedrijven. Piekmomenten op de dag Op Zoover is een duidelijk herkenbaar dagritme terug te zien in tijdstippen waarop de website wordt bezocht. Er zijn twee tijdsblokken met duidelijk meer bezoek: rond 16.00 uur en rond 21.00 uur Piekmaanden voor dagrecreatie: mei en augustus Specifiek voor de dagrecreatie springen er twee maanden uit waarop de zoekopdrachten naar dagrecreatie op Zoover bovengemiddeld zijn: mei en augustus. Op de website weeronline.nl is een aangepaste weersverwachting voor ‘fiets- en wandelweer’ beschikbaar. Deze werd in 2010 duidelijk het meest bezocht in mei en augustus. Meer informatie: www.zoover.nl / www.weeronline.nl Donderdagavond favoriete zoekavond voor weekend-uitstapjes Donderdag zien we op Weeronline.nl steeds een piek op Kaatsheuvel (Efteling), Harderwijk (Dolfinarium) en Slagharen. Blijkbaar worden op donderdag de activiteiten voor het weekend ingepland. Zelfs meer dan op vrijdagavond. In het weekend zelf liggen de bezoekersaantallen relatief laag. Neem recensies serieus! Roos: “Als er veel dezelfde klachten op Zoover komen te staan, dan is dat een indicatie dat er volgens je gasten iets mis gaat op je bedrijf. Wij raden ondernemers aan om dit soort problemen snel op te pakken. Het biedt immers ook kansen om je product(beleving) te verbeteren.” >> Recreatief Totaal >> Nr. 5 - 2011 23 Bij slecht weer worden vakanties voorbereid Op dagen dat het slecht weer is, gaan de internetbezoeken aan Zoover beoordelingen van vakantie steevast Pagina 22

Pagina 24

Heeft u een lesboek, issuu of digi-verenigingsbladen? Gebruik Online Touch: onderwijs catalogus naar een digitale publicatie converteren.

Recreatief totaal Nummer 5, 2011 Lees publicatie 14Home


You need flash player to view this online publication