Zoover is puur een beoordelingspagina, die gebruikt wordt in de oriëntatiefase van je klant. Voor boekingen klikken mensen door naar de pagina van het recreatiebedrijf. Een hoog cijfer en een groot aantal reviews zorgen duidelijk voor meer internetverkeer vanaf Zoover. Klopt het beeld met de werkelijkheid? Roos: “Alle reviews zijn onafhankelijk. Des te meer recensies er op Zoover verschijnen, des te meer dit bijdraagt aan de beeldvorming van de consument. Als er weinig recensies zijn over je bedrijf en ‘toevallig’ net een paar klagers, dan kan een onevenwichtig beeld ontstaan. Wij raden ondernemers dan ook aan om zelf actief hun gasten te benaderen om een recensie op Zoover te plaatsen. Dat kun je bijvoorbeeld doen door gasten na afloop van hun bezoek een mailtje te sturen met daarin een link naar de accommodatie op Zoover. Ook is het mogelijk om een gratis widget op je website te zetten met daarop het Zoover cijfer en een link naar de beoordelingspagina.” Wat doet Zoover met valse recensies? Roos: “Onwaarheden worden verwijderd. Een ondernemer die kan aantonen dat bepaalde recensies inhoudelijk onjuist zijn, kan contact met ons opnemen. Bij Zoover beschikken we over de contactgegevens van degene die de recensie heeft geplaatst. Daar gaan we zorgvuldig mee om. Als er veel recensies vanaf één IPadres worden geplaatst, dan krijgen wij een signaal en kijken we of de recensies wel geloofwaardig zijn en van meerdere personen afkomstig zijn.” Het leukste dagje uit Roos: “De week van ‘het leukste dagje uit’ is een groot succes geweest. Dat gaan we volgend jaar zeker herhalen. Voor Zoover was de insteek om de consument te inspireren bij het plannen van dagtrips (tijdens vakantie), beter bereik via social media (Twitter, Facebook) en om meer beoordelingen over dagrecreatiebedrijven binnen te krijgen. De twee hoofdsponsors, Drouwenerzand Attractiepark en Attractiepark Toverland, zijn niet de grootste partijen uit de markt. Een aantal attractieparken en dierentuinen leverden gratis toegangskaarten. Daar hebben we ook dankbaar gebruik van gemaakt; via Twitter en Facebook konden mensen deze kaarten winnen. Reactie van Drouwenerzand Attractiepark op de deelname: “We zijn hierin gestapt omdat we zelf heel serieus met onze kind- en gastvriendelijkheid bezig zijn; hier ook cursussen voor volgen. Elke morgen bespreken we kind- en gastvriendelijkheid in het praatje naar de medewerkers, we leggen uit hoe ze moeten/ kunnen reageren in bepaalde situaties en geven ze op deze manier handvaten om mee te werken. We hebben dan ook het volste vertrouwen in goede recensies. De sponsoring heeft extra bezoek aan de website opgeleverd maar of deze mensen ook daadwerkelijk in het park zijn geweest is niet na te gaan. Het zou kunnen dat mensen direct komen of dat ze later in het seizoen nog komen, dat kunnen we niet registreren. We zijn in elk geval wel duidelijk zichtbaar geweest op Zoover door banners, nieuwsbrief etc.” Meer informatie: www.zoover.nl Tekst: Walter Jonker, Levend Land Meer bezoekers vanuit Zoover Roos: “De bezoekers van onze website zijn van plan om een vakantie of uitstapje te plannen en dus waardevol voor de recreatieve ondernemer. Daarmee kunnen we met Zoover en Weeronline. nl een hoge kwaliteit aan bezoekers bieden. We hebben verschillende advertentieprogramma’s om het bezoek te stimuleren. Er is ook al een mobiele applicatie van Zoover en Weer-online.nl, waarmee bezoekers ook onderweg hun informatie kunnen vinden.” < Recreatief Totaal >> Nr. 5 - 2011 25 Pagina 24
Pagina 26Heeft u een lesboek, online publisher of e-catalogussen? Gebruik Online Touch: vaktijdschrift converteren naar een digitale publicatie.
Recreatief totaal Nummer 5, 2011 Lees publicatie 14Home