Slimme zet Stopt commerciële samenwerking met weerbedrijven? Weeralarm! Je kon er niet omheen de afgelopen weken. De kranten stonden er bol van en op de radio en televisie kon iedereen horen dat het afgelopen zomerseizoen bar en boos is geweest. Het is een toeristenseizoen waarin de meeste regen gevallen is sinds het begin van de vorige eeuw. Een seizoen met extremen waarbij complete evenementen werden weggevaagd met rampzalige gevolgen voor de organisatie. De weersvoorspellingen zijn tot een hype gebombardeerd en het lijkt wel of er sprake is van een nieuwe marketingtool. zelf het heft in handen nemen. Hier ligt dus wellicht een taak voor de grotere organisaties zoals RECRON, KHN, HISWA en VVV om hier iets aan te doen. Dit is in mijn ogen een onderdeel van belangenbehartiging. Misschien dat er voor de commerciële weerbureaus een nieuwe taak is weggelegd om niet alleen het weer te verkondigen maar ook de tools aan te leveren om actueel weerbeeld te koppelen aan een locatie. Nou zal men zeggen dat dat er allemaal wel is maar het gaat niet om de techniek alleen. Hoe vertaal je de boodschap en op welk moment verspreid je dit naar de doelgroep? Het weer is een marketinginstrument waarmee je kunt winnen of verliezen. Zo heeft eigenaar Albert Tolner van Sprookjeshof Zuidlaren afgelopen jaar een nieuwe indoorspeeltuin geopend. ‘Door de komst van de indoorspeeltuin hebben wij geen teruggang van de bezoekersaantallen het afgelopen jaar. Ook is er sprake van minder pieken in onze bezoekersaantallen. Het is nu wat meer verdeeld over de gehele week. Hierdoor is er minder druk op onze personele bezetting en kunnen wij ook de kwaliteit op een hoger plan brengen. We kunnen nu een heel jaar open in tegelstelling tot vorig jaar’, aldus Albert Tolner. Natste zomerseizoen vraagt om maatregelen! Jan Pelleboer was ooit de eerste legendarische weerman op televisie. Wat hij zei, was waar en werd geloofd. Inmiddels heeft de tijd ons ingehaald. Ook Piet Paulusma, de campingweerman doet zijn uiterste best. Dat het weerbeeld grilliger en onvoorspelbaarder wordt, weten wij sinds dat het een thema is op de politieke kalender. Het weer zal in de toekomst dan ook een prominente rol moeten gaan spelen bij de marketingtools. Wie niet reageert op deze ontwikkelingen zal beslist de gevolgen binnen enkele jaren gaan merken. Nu de regering gaat bezuinigen en de consument de hand op de knip houdt, is dit het moment om ballen te tonen. Durf te innoveren en investeren! Er moet dus echt wat gaan gebeuren om uw gasten over de streep te trekken en minder afhankelijk te zijn van de weersomstandigheden. Dat kan door een relatie aan te gaan met uw doelgroep door bijvoorbeeld gebruik te maken van social media. Ontwikkel slechtweer attracties, creëer alternatieven in uw horeca en recreatieprogramma. Maak van slecht weer een attractie, vergroot uw service en voorzieningenniveau (paraplu’s, regencapes), scherp uw veiligheidsprocedures aan en bedenk hoe u uw gasten kunt blijven verrassen wanneer u snel moet reageren op het weer. Zet het weer bij u op de kaart! Het weer als nieuwe attractie Wie last heeft gehad van afgelopen zomer moet proberen dit te vertalen naar een nieuwe manier van handelen zodat de afhankelijkheid wat minder wordt. Het mag duidelijk zijn dat je niet alles zomaar aan de kant kunt schuiven. Alex Kwakernaak, directeur Recreatieschap Uit®waarde, laat weten dat de inkomsten uit parkeergelden bij de verschillende recreatieplassen dit jaar beduidend minder is. ‘We hebben gemiddeld twintig zondagen met veel bezoekers en bijbehorende parkeergelden. We zijn al een aantal jaren geleden gestart met de verkoop van parkeerabonnementen zodat we dit jaar al konden merken minder afhankelijk te zijn van incidentele inkomsten’. Mijn advies is om binnen uw eigen organisatie een uitgebreide brainstorm te houden wat nu slecht weer kan betekenen voor uw gasten en bedrijfsresultaat. Wie hulp nodigt heeft, stuurt een verzoek naar info@slimm.nl! Was het echt zo slecht? Deze zomer zijn veel recreatieondernemers met de neus op de feiten gedrukt om minder afhankelijk te zijn van de grillige weersomstandigheden. De strandtenthouders kunnen erover meepraten. echter moeten zij niet zo jammeren, want het weer kan juist hun beste attractie aan zee zijn! Er zijn risico’s verbonden aan bedrijven die te eenzijdig hun bedrijfsvoering op orde hebben en niet kunnen anticiperen op weersverwachtingen. Een strandtenthouder kan ook gewoon een bistro zijn voor het achterland. Ook moet men per direct kunnen reageren als de weermannen en weervrouwen ervoor de zoveelste keer naast zitten. Bart de Boer, directeur van de Efteling uitte zijn ongenoegen over de zoveelste blunder in zijn ogen. Volop zonneschijn en minder bezoekers aan de kassa, bij alweer een miskleun! De afhankelijkheid van de commerciële weerstations is te groot geworden en de consument laat zich niet in het ootje nemen. De recreatieondernemers moeten Hans van Leeuwen, Trendwatcher & Expert in Leisure Directeur SLIMMadvies / initiatiefnemer Pleisureworld Volg Hans van Leeuwen nu op Twitter! Voor recreatieondernemers die slimmer willen ondernemen (www.twitter.com/slimmadvies) en voor trends, innovaties en ontwikkelingen in de vrijetijd (www.twitter.com/pleisureworld) Recreatief Totaal >> Nr. 5 - 2011 3 Pagina 2

Pagina 4

Interactieve online webshop, deze nieuwsbrief of lesboek is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online uitgeven van web uitgaven.

Recreatief totaal Nummer 5, 2011 Lees publicatie 14Home


You need flash player to view this online publication