E gebied O-Brabant, N-Limburg en Rijk van Nijmegen doet het de laatste jaren prima. terug. De groep empty nesters (55 – 65 jaar) trok er juist vaker op uit. Een vergrijzingsgolf is in de periode 2002 – 2010 nog niet echt duidelijk zichtbaar. laat zien. Hier zijn de watersportgebieden, ondanks de algmeen dalende trend, juist wel populair, terwijl Brabant relatief wat minder in trek is. (E) De hotelsector was al favoriet als accommodatie voor de korte vakanties, maar bouwt de consumentenvoorkeur nog verder uit. Daarnaast doen ook de vakantiehuisjes het prima. Gezin in de min Hotelsector is de grote winnaar Leeftijd van kinderen bepaalt de voorkeur (G) Gezinnen met hele jonge kinderen (0-6) bezoeken steeds minder vaak Noordzeebadplaatsen (- 49% t.o.v. 2002) of watersportgebieden (- 40% t.o.v. 2002). De keuze valt voor deze groep steeds vaker op Brabant en Limburg. (F) Als we de leeftijdsstatistieken van 2002 en 2010 naast elkaar zetten, dan is er een opvallend patroon te ontdekken. De categorieën 25 – 45 jaar en de kinderleeftijd 6 – 13 jaar liepen opvallend (H) Het is opvallend dat de leeftijdscategorie juist een tegenovergesteld beeld (I) De snelst groeiende doelgroep is die van de senioren. Waar gaat de voorkeur van deze groep op dit moment (2010) naar uit? De babyboomers (55 – 65) kiezen vooral voor de Veluwe en de bossen van de drie noordelijke provincies. De recent gepensioneerden (65 – 75) vinden hun vermaak vaak in de Noordzee badplaatsen en de 75+ ers hebben een opvallende voorkeur voor Salland, Twente en de Vechtstreek. < Voorkeur van de senioren Recreatief Totaal advies: Meten is weten. Op de website www.cbs.nl worden statistieken bijgehouden over vele recreatieve zaken. Met behulp van Statline kunt u statistieken inoomen op basis van provincie, regio, of een aantal doelgroepkenmerken. (o.a. leeftijd) Door deze gegevens naast uw eigen statistieken te leggen kunt u beter bepalen hoe u bedrijf presteert en waar nieuwe kansen liggen. (F) (H) (G) (I) Recreatief Totaal >> Nr. 5 - 2011 43 Pagina 42

Pagina 44

Scoor meer met een webshop in uw edities. Velen gingen u voor en publiceerden jaarverslagen online.

Recreatief totaal Nummer 5, 2011 Lees publicatie 14Home


You need flash player to view this online publication