Auteur: Walter Jonker, Pretwerk / LevendLAND Moderne historische beleving in het Scheepvaartmuseum In musea wordt het element vermaak steeds belangrijker. Toch blijven musea zich duidelijk onderscheiden doordat ze een inhoudelijk verhaal te vertellen hebben. In het vernieuwde Scheepvaartmuseum Amsterdam is de verschuiving van de museale naar de attractiefunctie duidelijk zichtbaar. Prima start Wat bezoekcijfers betreft heeft het museum een uitstekende start gemaakt; bijna 70.000 in de eerste maand; oktober 2011. En tijdens de museumnacht passeerden bijna 9000 mensen de poort. Woordvoerster Kirsten Ruter liet weten dat de doelstelling voor het eerste jaar ligt op 300.000 bezoekers. Dat aantal wordt, zo te zien, makkelijk gehaald. Recreatieve bril Met een bijzonder hoog verwachtingspatroon bezocht Recreatief Totaal onlangs het museum, waarbij o.a. gelet werd op: - Kan ik er wat van leren? - Is er wat bijzonders / unieks te bekijken? - Wordt er een goede uitleg gegeven over de museale stukken? - Raak ik betrokken bij het onderwerp van de expositie? - Is de expositie vermakelijk (voor jong en oud?) - Zijn de voorzieningen in orde en in voldoende mate aanwezig? (eten, drinken, souvenirs, toiletten.) - Klopt de logistiek? (o.a. doorstroming, capaciteit, routing en wegwijzers.) Onze ervaringen… De Plussen + Het overkapte centrale binnenplein is een prettige ontmoetingsplek geworden, met een heerlijke hoeveelheid ruimte. De geluidsdempende vloer werkt echt en de akoestiek is prima (ontworpen door LBP / Sight). De overkapping is een kunstwerk op zich. + Het historisch monument is zoveel mogelijk gespaard gebleven. Gelukkig maar, want het bezorgt dit museum een authentieke uitstraling en onderscheidend vermogen.>> Recreatief Totaal >> Nr. 6 - 2011 21 Pagina 20

Pagina 22

Heeft u een gebruiksaanwijzing, paperator of web onderwijs catalogussen? Gebruik Online Touch: onderwijsmagazine digitaal uitgeven.

Recreatief Totaal - 6 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication