Auteur: Walter Jonker, Pretwerk / LevendLAND In onze samenleving begint het gebrek aan beweging tot steeds meer problemen te leiden. Met name de computer en TV zorgden de afgelopen jaren voor steeds vvmeer passief vermaak. De media toont de consequenties; er is veel aandacht voor de toenemende gevaren van overgewicht, vooral onder kinderen. De opkomst van Active Gaming is het begin van een oplossing. Hierin worden fysieke interactieve videospelletjes gezien als een populaire en effectieve vorm van lichaamsbeweging. BEATsport gaat nog een stap verder en biedt een complete speelomgeving die is gebaseerd op het populaire Active Gaming. Meer dan een trend Active Gaming Combinatie met reguliere sport en spelvormen BEATsport is een concept dat fitness, gaming en entertainment combineert. In een hal worden diverse spelobjecten geplaatst uit het brede Active Gaming segment; gecombineerd met andere actieve spelvormen. Hiermee biedt het niet alleen nieuwe bewegingsmogelijkheden, maar creëert ook kansen voor de ontwikkeling van nieuwe sportvormen. Naast de Active Gaming apparatuur wordt er rekening gehouden met de behoeften van de klant/gebruiker, o.a. door de gamezaal in te richten met passende sportieve en moderne designs. Active en trends De combinatie van fysieke beweging en de dwingende aard van de video games hebben ertoe geleid dat veel voorheen zittende mensen nu bezig zijn in een aërobe activiteit en genieten van Active Gamen. In de thuissituatie is het vooral de Wii die al vele gamers in beweging heeft gebracht. ConnectAndPlay biedt met het concept BEATsport een vertaalslag naar de recreatie- en sportsector. We kunnen niet ontkennen dat de populariteit van gewelddadige video games groeit. In het verlengde daarvan ontstaan kansen voor interactieve, meer fysiek uitdagende spellen, zoals paintball en laser tag. In de praktijk vragen deze spellen veel fysieke ruimte. BEATsport heeft als voordeel dat het concept flexibel aan de beschikbare ruimte kan worden aangepast.. Gamen wordt sociaal De meeste video spellen bieden een soloervaring. Zelfs in multi-player games concentreren de spelers zich op het scherm in plaats van op de andere spelers. Met de producten van ConnectAndPlay wordt een speelveld gecreëerd waar spelers met elkaar spelen in plaats van tegen elkaar. De aard van de ervaring bevordert communicatie en een gezonde interactie. Verbreding van de doelgroep Er kunnen steeds nieuwe onderdelen worden toegevoegd aan het programma BEATsport. Door de diverse toepassingen van interactieve beweging en multimedia is het bereik van beweeggames bijzonder groot. De spellen zijn geschikt voor jong en oud, individueel als ook voor groepen, met en zonder beperkingen. Beweeggames zorgen bij iedereen voor lichaamsbeweging, competitie en kansen voor ontmoeting en sociale binding, maar bovenal om plezier met elkaar te hebben! Over ConnectAndPlay Dit bedrijf is gespecialiseerd in professionele Active Gaming oplossingen voor hotels, retail, fitness centra, attractie- en recreatieparken, scholen, winkelcentra en publieke instellingen. < Meer informatie: www.connectandplay.nl Recreatief Totaal advies Active Gaming is zeer waarschijnlijk een blijvertje. Met name de jongere generatie groeit op met gamen. De techniek is inmiddels voldoende ontwikkeld om te worden toegepast in diverse standaard speelvoorzieningen en dermate gebruiksvriendelijk dat een zeer brede doelgroep de spellen kan spelen. Voordeel van BEATsport is dat het modulair is opgebouwd, waardoor je flexibel kunt inspelen op nieuwe technische ontwikkelingen. Recreatief Totaal >> Nr. 6 - 2011 41 Pagina 40
Pagina 42Interactieve web vakblad, deze boek of onderzoeksrapport is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het bladerbaar maken van digi gebruiksaanwijzingen.
Recreatief Totaal - 6 Lees publicatie 10Home