30% van onze bezoekers komt uit Nederland De strategische ligging in het hart van het Ruhrgebied op anderhalf uur rijden van Utrecht geeft het volgende beeld ten aanzien van het herkomstprofiel: 70% is Duits, 28% is Nederlands en 2% komt uit België. Vooral de laatste groep kent een toename. “Nadat het tijdperk Warner Brothers Movie World ten einde was, daalde het aantal Nederlandse bezoekers dramatisch. Niet meer dan zo’n 50 tot 60.000 bezoekers kwamen vanuit Nederland op jaarbasis naar BottropKirchhellen. Daarom hebben we de afgelopen jaren drie collega’s die zich specifiek op de Nederlandse bezoekers richten, met als resultaat dat er nu ongeveer 375.000 Nederlanders naar Movie park Germany komen,” aldus de 40-jarige general manager Wouter Dekkers, bij wie we op de laatste dag van Halloween, 6 november j.l., te gast waren. Amerikaanse pretparkindustrie verovert Europa? Het is alweer vijftien jaar terug dat de grondleggers van de pretparkindustrie in Amerika hun pijlen richtten op het Europese continent. Organisaties als Disney, Six Flags en Warner Brothers Movie World dachten even orde op zaken te stellen en ons Europeanen het vak van entertainment bij te brengen. Vele jaren later weten wij als consument wel beter! Diverse parken, waaronder Warner Brothers Movie World, kenden een flitsende start. Na het vertrek van de Amerikaanse investeerders echter verdween naast veel expertise ook de financiële basis voor exorbitante investeringen. Omzetcijfers kelderden hiermee explosief. Inmiddels is Movie park Germany in handen gekomen van de Spaanse organisatie Parques Reunidos. Mede door de inzet van sterk managementbeleid gaat het nu weer de goede kant op. Wouter heeft van oorsprong een gedegen financiële achtergrond en heeft na de onstuimige beginperiode de dankbare taak gehad om het park een eigen identiteit te bezorgen. Het park is in 1996 geopend onder de naam Warner Brothers Movie World. De locatie in het dichtbevolkte Nordrhein Westfalen (beter bekend als het Ruhrgebied) heeft een enorm bezoekerspotentieel. Het hoogste aantal bezoekers telde men in het jaar 2000 met een totaal van net boven de 2 miljoen. Na het wegvallen van de licentiehouder Warner Bros verflauwde de belangstelling en daalde het bezoekersaantal tot een zwaar dieptepunt in 2006 van 860.000. Dit vormde het vertrekpunt voor een nieuw beleid waarbij voorzichtigheid geboden was, maar waardoor we langzamerhand jaarlijks meer bezoekers kunnen verwelkomen, aldus Wouter Dekkers. “Dit jaar sluiten we af met een totaal van ca. 1.250.000 bezoekers. Vooral het laatste kwartaal met 250.000 bezoekers is voor ons erg succesvol geweest, mede door het mooie najaarsweer en het voor ons zo succesvolle Halloween.”, geeft Wouter Dekkers aan. Welke marketing&sales strategie bedrijven jullie? Als ik Wouter confronteer met mijn opmerking dat ik Movie park zie als een echte price fighter blijft een reactie niet uit! “We geven misschien de indruk dat wij veel met kortingen strooien maar dat is niet het geval. In de beginperiode, toen we moesten opkrabbelen uit het grote dal, hebben we inderdaad veel meer gewerkt met algemene kortingen op de prijs. We hadden immers een hele achterstand in te halen. Maar we hebben dat altijd gecombineerd met een kwaliteitsimpuls. Ter illustratie; we hebben de afgelopen vijf jaar voor bijna 40 miljoen euro geïnvesteerd. We werken met verschillende package-deals verdeeld naar verschillende doelgroepen, periodes door het jaar heen en gericht op de behoefte van het moment.” “Daarnaast is bij ons de tweede dag altijd gratis. Hoewel de totale yield hierdoor onder druk wordt gezet, stijgt bijvoorbeeld de horecaomzet. Voor volgend jaar voorzien wij in de maingate geen prijsstijging. Het parkeren zal bij ons nooit zo’n extreem negatieve lading veroorzaken zoals dat wel te zien is in Nederland. Vergeet niet dat een Duitser voor een dagje parkeren bij Centro Oberhausen (funshoppen) slechts € 5,- boete ontvangt voor foutief parkeren. Dus als je als Nederlands pretpark € 10,durft te vragen voor parkeren, zal een Duitse bezoeker zich nog wel even achter de oren krabben! Nederland zet zich hiermee op achterstand bij de concurrentie vanuit het buitenland. Wouter Dekkers geeft aan: “Wij blijven van onze eigen kracht uit gaan en durven € 34,te vragen voor een maingate kaartje. Maar eigenlijk zijn we nog te goedkoop. Een heel gezin betaalt voor 10 uur vermaak slechts € 124,- (uitgaande van een gezin van twee volwassenen met twee kinderen onder de 12 jaar). Dat betekent per persoon een bedrag van slechts € 3,10 per uur. Wanneer we dit bedrag vergelijken met de uurprijs in de muziek- en entertainmentbranche zijn we te goedkoop! In Duitsland moeten we over ons kaartje en in de horeca ook nog eens 19% BTW afdragen, in >> Recreatief Totaal >> Nr. 6 - 2011 5 Pagina 4

Pagina 6

Voor magazines, online jaarverslagen en folders zie het Online Touch online publisher CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw weekbladen.

Recreatief Totaal - 6 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication