Verkiezingen van de beste VeKaBo camping; een manier om aan kwaliteit te werken. Auteur: Riekus Weggemans, VeKaBo Nederland De trend die dit jaar is ingezet, gericht op kwaliteitsverbetering van recreatie en toerisme op het platteland, zal waarschijnlijk doorzetten. Kwaliteit is leidend, niet alleen de kwaliteit van het individuele bedrijf, maar ook die van het gebied. Regiomarketing en samenwerken wordt steeds belangrijker. Plattelandsrecreatie kiest voor kwaliteit Samenwerken De waarden van het gebied dienen te worden blootgelegd. Samenwerking binnen en buiten de sector is hierbij een noodzaak. In dat kader is het verdwijnen van de Taskforce Multifunctionele Landbouw een verlies dat gecompenseerd dient te worden. Er wordt gesproken over het oprichten van de koepel voor het plattelandstoerisme, een zeer noodzakelijke actie. De geschatte omzet van alle plattelandstoerisme komt uit op 440 miljoen euro. Dit is meer dan tien procent van de totale omzet in de toeristische sector. Er wordt veel over ons gesproken, maar te weinig met ons. Dit komt door het grote aantal organisaties dat in dit deel van de sector actief is. We kennen meer dan honderd organisaties, die allemaal met de beste bedoelingen hun leden vertegenwoordigen. Hierdoor is er voor grote partijen geen duidelijke gesprekspartner. Dit laatste is al voldoende reden om een koepel plattelandstoerisme op te gaan richten. Innoveren Dat is echter niet het enige voordeel. Ook is het van belang dat ontwikkelingen en innovaties in deze specifieke sector op een effectieve manier bekend gemaakt worden binnen de sector. Een alleenstaand bedrijf met boerengolf bedrijf maakt geen hype, veertig samenwerkende partners wel. Het gebruik van de moderne media wordt steeds belangrijker. Sites zoals Twitter.com, Linkedin.com, Facebook.com en Zoover.nl worden nog steeds belangrijker. De consument vertrouwt de collega consument beter dan de reclame gemaakt door de betreffende bedrijven. Krapte op de markt Afgelopen zomer is het weer van grote invloed geweest op het gedrag van de vakantieganger. Voor Nederland werd bijna dagelijks regen voorspeld, terwijl in het zuiden van Europa de voorspellingen constant goed waren. De concurrentie vanuit die landen is geweldig. Reisorganisaties spelen daarop in met goedkope arrangementen. Dit alles tezamen zorgt ervoor dat er enig overaanbod in de markt voor logeren en kamperen is ontstaan. Dat is mooi voor de consument, omdat deze nu durft te wachten met boeken tot het laatste moment, omdat er over het algemeen wel plaats is. Mede daardoor is de invloed van de weersvoorspelling op korte termijn van grote invloed op het bepalen van het reisdoel voor de langere vakanties. Het is moeilijk voor ondernemers in onze sector om hier een antwoord op te vinden. Subsidie voor netwerken VeKaBo stimuleert haar leden om veel aandacht aan kwaliteit te besteden, door goede voorlichting en een stimulans om bedrijven met elkaar in gesprek te laten gaan. Een extra impuls kan volgend jaar worden gegeven omdat LTO, WUR (Universiteit Wageningen) samen met o.a. VeKaBo hebben ingeschreven op een tender “Ondernemersnetwerken in de multifunctionele landbouw”. Inmiddels is gebleken dat deze tender is toegewezen, dit biedt weer kansen voor de hele sector, waar bedrijven gebruik van kunnen maken. Er liggen dus kansen voor plattelandsrecreatie. Het is aan de individuele ondernemers om deze kansen te grijpen. < Meer informatie: www.vekabo.nl Recreatief Totaal >> Nr. 1 - 2012 19 Pagina 18

Pagina 20

Voor uitgaven, online vakbladen en lesmateriaal zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw boeken.

Recreatief Totaal 1 - 2012 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication