De grootste vereniging van dag-recreatie ToerNed kiest voor Portaal-Service “Het Leukste Dagje Uit” en introduceert dit jaar een eigen “voordeelkaart”. • Nieuw project: doe het goed of doe het niet. Kwaliteit is de eerste voorwaarde voor succes. En als iets niet goed gaat, dan wordt dat snel doorverteld. • Kortingsacties goed plannen. Movie park Germany is niet uit principe tegen kortingsacties; maar je moet wel goed weten hoe je dit instrument inzet. Gratis bezoek is niet goed voor je park. Uit ervaring blijkt dat bezoekers die gratis naar binnen komen, ook op het park niet veel extra uitgaven doen. • Samenwerken. Movie park Germany is onderdeel van Parques Reunidos. De parken geven elkaars pashouders onderling voordeel; en zo spelen ze elkaar klanten toe. Maar ook het delen van kennis is enorm waardevol voor je bedrijf. • Social Media steeds belangrijker. Twitter, Facebook en andere platforms bieden grote kansen. Je moet hier wel alert op reageren. Bij Movie park is een medewerker fulltime actief met het reageren op social media. Drie recreatieprijzen Er werden op de vakdag drie awards uitgereikt aan organisaties die een voorbeeld zijn voor de recreatiebranche. Gaia Zoo kreeg de ToerNed Award voor ‘Het leukste dagje uit’; Duinrell was volgens het Nationaal Schoolreis magazine de favoriete bestemming voor een schoolreisje; en de gemeente Borsele won de aanmoedigingsprijs voor het beste toeristische beleid; ‘De Toeristenbelasting Award.’ Toeristenbelasting Award De Toeristenbelasting Award werd dit jaar voor het eerst uitgereikt. De gemeente Borsele, die overigens geen toeristenbelasting heft, wist zich op diverse punten te onderscheiden; • De gemeente heeft een uitstekende invulling gegeven aan het Waardevol Cultuur Landschap (sinds 1994) en het Nationaal Landschap (sinds 2007) waar recreatie, natuur en platteland gezamenlijk optrekken en diverse projecten hebben ontwikkeld. • Een gebiedsmakelaar zorgde tot 2012 voor begeleiding van projecten en aanvragen van subsidies. • De gemeente heeft oog voor trends en werkt o.a. mee aan projecten in zorg en recreatie. • Natuurlijk is de naam Borsele vooral bekend van de kerncentrale. De gemeente en ondernemers doen hard hun best om ook een ander gezicht van de gemeente te laten zien. Onder de naam ‘energiek Borsele’ wordt de toeristisch aantrekkelijke en duurzame kant van de gemeente getoond. Een trotse Burgemeester Gelok nam de prijs in ontvangst en gaf een toelichting op het ontbreken van de toeristenbelasting: “In onze gemeente vragen we de recreatieondernemers om een vrijwillige bijdrage voor toeristische ontwikkeling. De ondernemers hebben vervolgens ook inspraak in de besteding van dit bijeengebrachte budget. Dit bespaart de ondernemers veel administratieve rompslomp en wij hoeven niet meer te controleren. Met dit budget kunnen we efficiënt onze plannen uitvoeren.” Zowel de ondernemers als de gemeente zijn zeer tevreden over de aanpak. Vooral veel netwerken Ondernemers, de naam zegt het al zijn ondernemende mensen, die vooral graag zelf bepalen wat nuttig is voor hun bedrijf. Er waren dan ook diverse kansen om met diverse partijen in gesprek te komen. < De netwerklunch, met vrije tafelindeling, nodigden uit om in een ontspannen sfeer, kennis te maken met diverse partijen. Op de recreatiemarkt stonden vooral veel bedrijven uit de dagrecreatie. Er waren drie congresblokken ingepland, waar bedrijven met een zelfde achtergrond kennis met elkaar konden delen; platteland, routepromotie en dagrecreatie. De workshops stonden weer open voor alle deelnemers. Hier konden de deelnemers selectief kennis shoppen. Recreatief Totaal >> Nr. 1 - 2012 63 Pagina 62

Pagina 64

Interactieve digi-folder, deze folder of editie is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal publiceren van digi club bladen.

Recreatief Totaal 1 - 2012 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication