Floriade, een tienjaarlijkse attractie? Tijdens de Nationale Netwerk Lunch in november 2011 gaf Paul Beck ons al een preview van wat we zoal konden verwachten van de Floriade in een geheel andere opzet dan de eerdere edities in de Haarlemmermeer en Zoetermeer! Als organisator van de Floriade dien je telkens na tien jaar volledig vanaf nul te beginnen om uit te leggen wat de Floriade voor een betekenis heeft voor ons land, en dan met name voor de land- en tuinbouwsector. De Floriade als attractie verschilt volgens Paul Beck op verschillende punten van ‘reguliere’ dagattracties zoals De Efteling: “Een bezoek aan de Floriade hoort eigenlijk bij je opvoeding. Vandaar dat ik verwacht dat vooral ouders (de promotie richt zich vooral op moeders) het initiatief nemen om met de kinderen een dagje naar de Floriade te komen. Er zijn natuurlijk geen spectaculaire attracties zoals in een pretpark. We merken wel dat er bij kinderen belangstelling is om iets te leren. Een tv-programma in samenwerking met de Floriade op Nickelodeon wordt al goed bekeken”. Een park dat zich profileert met een thematische opzet Er is een groot verschil met een recreatief attractiepark; de focus ligt hier op de tuinbouwproducten en de rol die deze spelen in ons dagelijks leven. De Tuinbouwraad hoopt met deze tentoonstelling ook jonge mensen enthousiast te maken voor een toekomst in de tuinbouw. Directeur Paul Beck, een man met een recreatieachtergrond, liet weten dat er vele discussies met de Tuinbouwraad vooraf gingen aan de uiteindelijke realisering van het park. “De Floriade is een echt doe-park: er valt voor kinderen genoeg te ontdekken en te beleven. En dan is er nog het prijsverschil. Bij ons betaal je voor kinderen van 4 tot 12 jaar € 12,50; en voor een schoolreisje is dat nog minder. Dat is aanzienlijk goedkoper dan een bezoek aan De Efteling. En dit park kan zich qua kwaliteit meten met De Efteling. ” Er wordt in dit opzicht samengewerkt met het Scelta Institute dat aanwezig is met de Kokkerelli University, koken voor kinderen. Zakelijke events erg in trek Bij aanvang van de Floriade meldt Kris van Meel (Sales Manager Floriade) dat er veel internationale belangstelling is voor het organiseren van zakelijke bijeenkomsten in een bijzondere ambiance. Er is dus ook veel belangstelling uit het buitenland mede door de bereikbaarheid via de regionale vliegvelden als Weeze, Eindhoven en Maastricht. De internationale handel in tuinbouwproducten is ook een wezenlijk onderdeel van de Floriade. Zij krijgen een centrale ontmoetingsplek in de Innovatoren. Er worden twee miljoen bezoekers verwacht en daarmee is de begroting in evenwicht. De twee miljoen is een voorzichtige schatting. Men laat weten dat de directe regio van de Floriade nu al geen hotelkamers meer beschikbaar heeft. Een grote regio rondom Venlo profiteert van de wereldtentoonstelling. Er wordt ook al vooruit gekeken naar de periode na de Floriade. De Innovatoren blijft staan en heeft nu al innovatieve bedrijven gevonden die invulling gaan geven aan deze innovatieve kennisplek. Ook diverse paviljoens krijgen een herbestemming. De hele opzet is cradle to cradle, dus uiteindelijk krijgen alle onderdelen een nieuw leven. www.floriade.nl Tradeshow Spray park bij Zwembad de Veldkamp Zwembad de Veldkamp ontvangt jaarlijks zo’n 175.000 bezoekers. De komende jaren wil het zwembad verder professionaliseren en het aanbod van faciliteiten uitbreiden. Door te investeren hoopt het zwembad nog meer bezoekers te trekken. Een Spray park levert hier een substantiële bijdrage aan. Het Spray park wordt opgedeeld in drie zones, één voor dreumesen, één voor de iets oudere kinderen en één zone met hoog element, voor de grootste actie. Net als bij eerdere Spray parks is de geluidsbeleving ook hier weer een onderdeel van het interactieve waterspel. De vloer van het Spray park wordt afgewerkt met Pebble-Flex door de firma Van Zijl, een innovatieve valdempende antislip vloer. Deze wordt gevormd uit ronde en 14 Recreatief Totaal >> Nr. 2 - 2012 kleurrijke korrels, gemaakt van zacht urethaan polymeer, met een doorsnede van 2 tot 3 milimeter. Na een zorgvuldige afweging is de keuze op Watergames & More gevallen vanwege de hoge kwaliteit van de roestvrijstalen elementen, de verregaande interactiviteit en hoge speelwaarde die de Spray parks kennen, en het lage chemicaliën- en waterverbruik. Tijdens de optimalisatie van het buitenterrein bij Zwembad de Veldkamp is het projectmanagement in handen van Property & Projects. Het Spray park moet uiterlijk in juni in gebruik worden genomen. Meer informatie: www.watergamesandmore.com www.vanzijl.nl www.property-projects.nl De internationale tentoonstelling IAAPA is als exponent van deze industrie een prachtig platform voor de gehele industrie om nieuwe ontwikkelingen te tonen en elkaar te ontmoeten. In 2011 waren er 25.800 bezoekers, en 1106 exposanten uit 32 landen. Naast de tentoonstelling is er ook een conferentie, met 123 sessies in 2011. Voor meer informatie: www.iaapa.org Het Nederlands Centrum voor Handelbevordering (NCH) organiseert – in samenwerking met de heer Jeff Bertus van de Club van Elf – een Holland Paviljoen op IAAPA 2012, de internationale tentoonstelling voor de attractie(parken) industrie. De activiteit wordt uitgevoerd in opdracht van NL EVD Internationaal; deze financiert de activiteit in het kader van het programma CPA. Er staan al diverse Nederlandse aanbieders op de IAAPA beurs. Afgelopen jaar won Action Innovators een prijs voor mooiste beursstand. Meer informatie en aanmelden voor deelname aan het Holland Paviljoen: www.handelsbevordering.nl Het Holland Paviljoen op de IAAPA 2012, ORLANDO, FLORIDA (VS), 13 - 16 november 2012 Global Leisure Market De markt voor deze sector (zowel attractieparken als bv musea, dierentuinen, aquaria, casino’s e.d.) is wereldwijd, en heeft een globale omvang van ca. US$ 29,5 miljard. De VS hebben hierin het leeuwendeel, met het grootste aantal (en de grootste) attractieparken. Nederland blaast zijn partij mee in deze markt: qua leden staat Nederland (na de VS en Canada) op de derde plaats bij IAAPA (de internationale brancheorganisatie voor de attractie industrie). Dat is met name te danken aan het aanzienlijke aantal fabrikanten en toeleveranciers, die sterk competitief en daardoor ook innovatief zijn en derhalve internationaal hun rol kunnen waarmaken. Pagina 13

Pagina 15

Scoor meer met een e-commerce shop in uw verenigingsbladen. Velen gingen u voor en publiceerden rapporten online.

Recreatief Totaal 2 - 2012 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication