Van 16 t/m18 september 2012 krijgen Nederlandse ondernemers uit de recreatiesector een kijkje achter de schermen van attractiepark Europa park in het Duitse Zwarte Woud. Het park ontving in 2010 maar liefst 4,25 miljoen bezoekers en is daarmee de tweede attractie in Europa. En niet alleen omvang is belang; het park wint aan de lopende band prijzen voor beste attracties, service en beleving; o.a. ‘Beste park van Europa in 2009’ en een Zoover cijfer van 9,4. Het wordt dus de hoogste tijd voor een nadere kennismaking. 3 Daagse Studiereis naar het beste en grootste attractiepark van Europa! Europa park De showroom werd wat groter… Europa park is geopend in 1975 door de familie Mack. Dat is inderdaad dezelfde familie die al 230 jaar met het bedrijf Mack Rides attracties produceert. Het park is oorspronkelijk opgezet als showroom voor de Mack fabriek op het kasteelpark van Schloss althasar (85 ha). Op dit moment is 90% van de attracties op het terrein afkomstig van het moederbedrijf. Als centraal thema is gekozen voor de diverse culturen van de Europese landen. Daarvan hebben inmiddels 13 landen een eigen thema binnen het park. Innovatief en gericht op kwaliteit Tijdens de voorbereiding van de studiereis kreeg leisure expert Hans van Leeuwen een rondleiding langs de verschillende onderdelen van het park. Van Leeuwen: “Het Camp Resort speelt in op de trend naar bijzondere overnachtingen. In de nieuw opgezette verblijfsrecreatie kun je slapen in een huifkar, tipi of outback tent. De consequent doorgevoerde thematisering, en dat is niet altijd eenvoudig, zorgt er voor dat de gasten een bijzondere belevenis meemaken die ook geloofwaardig is.” Henk Groenen is al jaren nauw betrokken bij de promotie van het park en noemt vooral het kwaliteitsdenken als succesfactor: “Dat zit o.a. in de klantvriendelijkheid en de gastvrijheid van het Duitse personeel. Er wordt ook veel aandacht besteed aan training. De familie Mack heeft een scherp oog voor detail; ze doen iets goed of ze doen het niet. Dat zie je terug in alle facetten van het park. De foodservice scoort ook hoge ogen. Elk land maakt consequent gebruik van de eigen lokale keuken.” Enkele innovatieve producten in beeld 1. Bluefire; Van 0 naar 100 in 2,5 seconde De katapult-achtbaan ‘blue fire’ is uitgeroepen tot ‘beste achtbaan van 2010’. In deze achtbaan worden bezoekers in 2,5 seconden van 0 naar 100 km per uur weggeschoten. De jury prees met name de ritbeleving door de innovatieve >> Recreatief Totaal >> Nr. 2 - 2012 31 Maximaal deelnemers! 18 Pagina 30

Pagina 32

Heeft u een PDF, digi brochure of internet club bladen? Gebruik Online Touch: catalogus naar een digitale publicatie converteren.

Recreatief Totaal 2 - 2012 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication