Stressfactoren Kent u het sprookje van Don Quichotte en de gemeentelijke molens? De aanvraag voor ‘Het Kabouter Klauter Kasteel’ heeft 12 jaar geduurd. Dat was voor de familie Tolner absoluut geen gemakkelijke tijd. Albert Tolner wil overheden graag meegeven dat dit naast de financiële consequenties ook een enorme impact heeft op de motivatie van een bedrijf: “Het is een enorme stressfactor als je voortdurend wordt tegengewerkt en geen uitzicht krijgt op een werkbare oplossing.” Lezingen; inspelen op trends Tijdens de studiedag werden er ook enkele lezingen verzorgd door sprekers die inspelen op specifieke trends. Trendwatcher Hans van Leeuwen; de klant bepaalt Het is de gast van je bedrijf, die in toenemende mate je succes bepaalt. Zij delen hun ervaringen, dankzij internet en mobiele applicaties steeds makkelijker met elkaar. Andere trends die je als ondernemer niet mag negeren: • toegankelijkheid en zorg • behoefte aan authenticiteit • one stop shopping (complete pakketten bieden) • slim omgaan met korting en portalwebsites • experimenteren met nieuwe (online) marketingconcepten Gijs Linthorst Installatietechniek; integrale kijk op energiebesparing Bij energiebesparing op bedrijven is er heel lang te geïsoleerd gekeken naar afzonderlijke maatregelen. Zo werd de gloeilamp vervangen door de spaarlamp. Gijs Linthorst liet zien dat je door een integrale kijk op energiestromen in je bedrijf tot hele andere oplossingen kunt komen. Het meest aansprekende voorbeeld was het koude tappilsje waarbij de koelinstallatie van de tap was gekoppeld aan de warmwatervoorziening van de douche. Meer informatie: www.linthorst.nl Vanderlied; subsidieregelingen voor energiebesparing Hendrik van der Leid ging verder waar Gijs Linthorst ophield. Voor investeringen in energiebesparing blijken er diverse regelingen te zijn. De meest gebruikte is de Energie Investerings Aftrek (EIA) belastingmaatregel. Veel ondernemers blijken slecht op de hoogte te zijn van de mogelijkheden. Zij werden uitgenodigd om mogelijke investeringen eens voor te leggen. Meer informatie: www.vanderlied.nl Christiaan Slager van AICN; Op weg naar de top (met een goede boekingsmodule) Als ondernemer zul je steeds meer www.hetleukstedagjeuit.nl Recreatief Totaal >> Nr. 2 - 2012 rekening moeten houden met de klant. Deze boekt op tijdstippen die hij/zij wil. En de gast wil ook snel zekerheid over de beschikbaarheid van de vakantiebestemming. Waren vroeger de online systemen alleen binnen het bereik van kapitaalkrachtige grote ondernemingen; nu kunnen ook kleinere ondernemers een pakket inzetten om zichzelf online boekbaar te maken. Meer informatie: www.tommybookingsupport.nl Anjo Booda; Conceptontwikkeling en thematisering Wie met een recreatiebedrijf begint doet er verstandig aan om allereerst goed het concept uit te werken. Aan de hand van praktijkvoorbeelden Canada Resort en ’t Witte Zand, legde Booda uit hoe je een concept consequent kunt inpassen. Dat lukt alleen als je als ondernemer dicht bij jezelf blijft. “dus geen theetuin als je zelf geen theeliefhebber bent.”. Door alle stakeholders al vroeg bij het proces te betrekken creëer je draagvlak en dat zorgt vaak voor tijdwinst in de procedures. Meer informatie: www.o2planrealisatie.nl Platform; Het Leukste Dagje Uit Hans van Leeuwen presenteerde tot slot een nieuw platform voor de recreatiesector onder de naam ‘Het Leukste Dagje Uit’. De recreatiesector is voor een belangrijk deel afhankelijk van slimme internetbedrijven die een groot gedeelte van de boekingen via internet realiseren. Met dit nieuwe platform, dat o.a. gebruik maakt van internet, mobiele applicaties en een loyaliteitskaart, krijgt de ondernemer weer meer grip op zijn verkoop. 41 Pagina 40

Pagina 42

Voor sportbladen, online weekbladen en club bladen zie het Online Touch online publisher CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw maandbladen.

Recreatief Totaal 2 - 2012 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication