RecreatiefTotaal advies Wilt u onafhankelijk advies inzake haalbaarheid m.b.t. de exploitatie en/ of ontwikkeling van unieke verblijfs accommodaties in het buitengebied of platteland dan kunt u daarvoor terecht bij SLIMMadvies, www.slimmadvies.nl. Zij beschikken over de expertise m.b.t. haalbaarheid en met name de benodigde kennis in relatie tussen gebruikers doelgroepen en exploitatie opbrengsten. “Onderzoeken voorspellen het al langer: mensen willen vaker weg voor een korte vakantie, blijven in eigen land en verwachten meer kwaliteit. Bij Restinn merken we dat nu ook in de praktijk. Toen we in 2008 onze eerste vestiging opende verwachtten we vooral klandizie van de wandelaar en de fietser. Daarom plande we onze vestigingen langs toeristische routes. De eerste Restinn locaties liggen dan ook allemaal langs de West Friese Omringdijk. Dat is een landschappelijk monument van ruim 120 km lengte met een sterk aanbod van toeristische trekpleisters. Ons idee was om een comfortabele verblijfsmogelijkheid te bieden aan de rondtrekkende wandelaar of fietser. Nu na ruim 3 jaar ervaring met de exploitatie van de eerste Restinn locaties weten we beter. Het klopt dat er een doelgroep is van mensen die graag genieten van de landelijke omgeving waar onze Restinns gevestigd zijn en van het comfort en gemak van de hotelservice in je eigen vrijstaande huisje. Als je wakker wordt een lekker ontbijt op je eigen terras met uitzicht over de landerijen, duinen of het wild langs de bosrand. Maar deze gast trekt helemaal niet van locatie naar locatie op de fiets of te voet! Te veel gedoe. Lekker met de auto en dan huren we de fiets wel ter plaatse. Of we gaan met de auto de buurt verkennen of wandelen in de omgeving. Daarom hebben we het routeconcept losgelaten en kijken we nu door het hele land uit naar locaties die mooi landelijk gelegen zijn. We stellen trouwens ook niet meer als eis dat het een actieve agrarische onderneming moet zijn. We merken dat het vestigen van Restinns op een locatie voor veel plattelandsondernemers een versterking betekent van hun bestaande toeristische aanbod. Zo plaatsen we Restinns bij restaurants en zijn we in gesprek met ondernemers die aan hun dagrecreanten de mogelijkheid van een verlengd verblijf willen bieden. Het loslaten van het route idee geeft ons dus veel meer mogelijkheden voor het vinden van nieuwe vestigingslocaties. En de gast vraagt daar ook om. Regelmatig vragen onze gasten waarom we niet op meerdere plaatsen in het land Restinns plaatsen. Daar zijn we dus nu mee bezig. “Merken jullie niets van de crisis?” wordt ons wel eens gevraagd. Nou, we weten natuurlijk niet hoe de bezetting zal zijn in tijden van hoogconjunctuur. Maar op dit moment overtreffen de bezettingspercentages onze verwachtingen. Dat komt deels omdat ook de zakelijke gast ons begint te vinden. Voor hen betekent het verblijf in een Restinn dat je toch het gevoel hebt een eigen huisje te hebben, maar tegelijkertijd verzorgd wordt als in een normaal hotel. Daar komt bij dat elke vestiging zijn eigen gemoedelijke identiteit heeft en dat geeft het iets persoonlijks. Wat we wel merken van de crisis, is dat het voor ondernemers vaak lastig is om grote investeringen te doen. Voor veel van de kandidaten, waar we nu mee in gesprek zijn voor het vestigen van een nieuwe locatie, is dat een doorslaggevend aspect. Restinn investeert zelf in de huisjes en zorgt er ook voor dat de boekingen binnen komen. Daar heeft de lokale exploitant dus geen zorgen over. Zijn investering blijft beperkt tot de infrastructuur en de aanvraag van de noodzakelijke vergunningen. Voor ons heeft de crisis dus juist het voordeel dat we meerwaarde kunnen bieden aan de toeristische ondernemer, door een laagdrempelige mogelijkheid te bieden om de onderneming uit te breiden met een hoogwaardig product. Waar we naar zoeken zijn plattelandsondernemers die al ervaring op heb gedaan met toeristische dienstverlening. We zien het liefst dat de Restinns een bestaande activiteit versterken door er verblijfsaccomodatie aan toe te voegen. Zo kan er een win-win situatie ontstaan. Voor de ondernemer die met Restinn in zee gaat, betekent het een extra inkomen van 25 tot 30 mille en Restinn profiteert mee van de aantrekkingskracht van de gevestigde onderneming. We willen onze gasten wel een mooie plek en een gastvrij onthaal bieden. We gaan bij onze beoordeling van een vestigingslocatie vooral op ons gevoel af. Onze belangrijkste vraag is: heeft de exploitant het in zich om het onze gasten naar de zin te maken”? < Voor informatie: www.restinn.nl Recreatief Totaal >> Nr. 2 - 2012 53 Pagina 52

Pagina 54

Heeft u een brochure, virtual paper of digi gebruiksaanwijzingen? Gebruik Online Touch: weekblad naar een online publicatie omzetten.

Recreatief Totaal 2 - 2012 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication