Een mooi gedekte tafel geeft de gast een gevoel dat er aandacht is besteed aan zijn bezoek. Een subtiele meerwaarde die de prijs/kwaliteitsbeleving ten goede komt. In de vakantiehuizen en groepsaccommodaties is gekozen voor een kleurtje (champagne). Daar is een warme huiselijke sfeer juist weer gewenst. In tegenstelling tot veel collega’s in de branche worden de accommodaties verhuurd met opgemaakte bedden. Dat is net een extra stukje service waarmee Buitengoed Fredeshiem zich wil onderscheiden in gastvrijheid. Ook over het tafellinnen is goed nagedacht. Er is nu gekozen voor een zandkleurig tafellaken met een nieuw trendy design, want dat past beter bij de landelijke uitstraling van het bedrijf. Zelf wassen is geen optie Alex de Ruiter: “Zelf wassen is voor ons geen optie. Bij de goede verwerking van wasgoed komt zoveel kijken. Het kost niet alleen tijd; je moet ook ruimte hebben om de wasmachines en het verwerkingsproces een plek te geven. Wasserijen zijn efficiënt, leveren een prima kwaliteit, en kunnen de investeringen doen om een efficiënt en milieuvriendelijk productieproces in te richten. “ Jan Willem Helmink van Starlinen vult aan: “Bij de keuze voor een wasserij letten we op de kwaliteit; de CERTEX certificering is daarbij een belangrijk onderdeel. Deze wasserijen werken volgens een methode waarbij zo min mogelijk zeep en water wordt verspild. Fredeshiem wil in 2012 een Greenkey certificaat verkrijgen, en sluit een duurzame keuze van wassen natuurlijk bij aan.” Vlekkentip Helmink: “Rode wijn of etensresten zijn geen probleem voor een wasserij. Een wasproces bij de gekozen wasserij verloopt in 16 etappes. Dat is niet te vergelijken met de eigen wasmachine. Wij houden er bij de keuze van materiaal ook al rekening mee dat alle was in de kookwas gaat. De lastigste vlekken worden veroorzaakt door sleepvuil; dat krijg je als vloeren worden aangedweild met het linnengoed. Ook vochtvlekken moet je zien te vermijden.” Toch is het onvermijdelijk dat bijvoorbeeld handdoeken vochtig worden ingezameld. Daarom zijn er droge en natte containers, die door de wasserij worden aangeleverd. Bij Fredeshiem wordt tweemaal per week alle was opgehaald en verwerkt. Het vocht krijgt dan geen kans om schade aan te richten. De rol van Starlinen Er zijn maar weinig recreatie- en horecaondernemers die van nature een grote affiniteit hebben met linnengoed. JanWillem Helmink van Starlinen is daarop een uitzondering. Na de hotelschool werkte hij voor diverse horecabedrijven (o.a. Crown Plaza Antwerpen en Golden Tulip De Beyaerd) en kwam daarna als commercieel manager bij een industriële horeca wasserij terecht. Door zijn goede kennis van zowel de gastvrijheidssector als de wasserijwereld weet hij een goede match te maken en neemt hij de ondernemer veel zorgen uit handen. Alex de Ruiter is zeer content met zijn keuze: “Naast de kostenbesparing, heeft Jan-Willem ons gewezen op verbeterpunten, en uitstekend geholpen bij de juiste materiaalkeuze. Ook zijn we gekoppeld aan een wasserij die past bij onze bedrijfscultuur; ‘Ook binnen buitengewoon-goed’. Starlinen is ook makkelijk benaderbaar en zorgt voor een snelle reactie op onze vragen.” < Meer informatie: Starlinen Contactpersoon: Jan-Willem Helmink T. 0513 - 62 88 00 www.starlinen.nl info@starlinen.nl Eco & Fairtrade textiel voor de Horeca, Star Linen is er klaar voor! Steeds meer gasten stellen het op prijs dat hun kamer is ingericht met duurzame producten. Daarom presenteert StarLinen het Green Key concept, een eigentijds assortiment van biokatoen dat volgens de Global Organic Textile Standard (GOTS) is gecertificeerd. Het betreft bedlinnen, handdoeken en tafellinnen dat gemaakt is van gecontroleerd biologisch katoen. Het linnen wordt vanaf het land tot de klant gecontroleerd. Recreatief Totaal >> Nr. 2 - 2012 59 Pagina 58

Pagina 60

Heeft u een onderwijs catalogus, page flip of internet cursussen? Gebruik Online Touch: reisgids online plaatsen.

Recreatief Totaal 2 - 2012 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication