Visie van Ne9eN De 9 meest ingrijpende veranderingen in de sportbranche Het begrip sportconsument zet verder door Sterke behoefte aan monitoring van persoonlijke resultaten vormen en organisatiestructuren zoals de schoolsportverenigingen en bedrijfssport clubs. Door de individualisering en welvaarts toename worden steeds meer en andere eisen gesteld aan het sportaanbod. Meer en meer mensen zullen de sport als klant en consument benaderen. Het bewustzijn dat je voor sportbeoefening niet persé een sportvereniging nodig hebt, wint meer en meer aan terrein. Het individueel beleven komt centraal te staan en zodanig individualiseren ook de eisen. Het is dus niet makkelijk voor een sportclub om het aanbod interessant te houden en om spor ters te blijven inspireren. Dit vraagt steeds andere en nieuwe vaardigheden en een professionele aanpak. Het commerciële sportaanbod speelt daar nadrukkelijk op in, het zorgt steeds voor nieuwe mogelijk heden tot “beleven”. 1 2 3 Vanuit de resultaatgerichte instelling die veel mensen hebben, ontstaat ook bij spor ten steeds meer behoefte aan monitoring van persoonlijke resultaten. Met de nieuw ste technologieën kan hierop eenvoudig worden ingespeeld. Een nulmeting/intake bij een fitnesscentrum is nu al heel gebrui kelijk maar zal in de toekomst ook worden geïntegreerd bij andere sporten zoals atle tiek, zwemmen en tennis. Mensen kunnen dan een PAP (persoonlijk actieplan) op stellen waarin ook het dagelijks bewegen, gezonde voeding etc. is opgenomen. Tus sentijds worden de resultaten bijgehouden en worden de acties eventueel bijgesteld. 4 Veranderende rol overheden Creatiever gebruik van (sportieve) ruimte Sport zoekt cross-overs met andere thema’s Om tegemoet te komen aan de wensen van de nieuwe sportconsument worden crossovers gezocht met thema’s zoals natuur, cultuur, wellness en educatie. Sportieve struintochten en trekkings in de natuur, een fietstocht langs theater voorstellingen, een wandeltocht met proeverijen van biologische producten, ontspanningsmassages na het sporten en een cursus belastingaangifte na het bridgen in de clubruimte zijn hiervan enkele voorbeelden. In eerste instantie zal deze trend vooral van toepassing zijn bij ongeorganiseerde en commerciële sporten. In de loop der tijd wordt deze ontwik keling ook meer geïnstitutionaliseerd bij verenigingen. De ruimte in Nederland wordt steeds schaarser. Er is weliswaar sprake van krimp maar het aandeel van de kleinere huishoudens wordt steeds groter waardoor er meer druk ontstaat op de ruimte. Sport is afhankelijk van ruimte, ruimte niet van sport. Sport gaat daardoor steeds meer op zoek naar andere en niet vanzelfsprekende ruimten. Een kunst grasveld bovenop een schoolgebouw of winkelcentrum en een golfbaan op een voormalige stortplaats zijn hiervan enkele voorbeelden. Daarnaast zullen de bestaande sportvoorzieningen ook meer gebruikt gaan worden voor andere doeleinden. Mobiele skatevoorzieningen op het korfbalveld, nordic walking op het voetbalveld, bridgen in de kantine van de basketbalvereniging etc. Meer en meer taken zullen vanuit het Rijk en de provincies rechtstreeks worden neergelegd bij de gemeenten. Het betreft met name taken op het gebied van zorg en welzijn waaronder ook het beleidsterrein sport valt. Dit betekent dat de gemeente meer taken krijgt, maar er tegelijkertijd spanning ontstaat gezien de beschikbare middelen en capaciteiten. Steeds vaker zullen gemeenten dan ook kiezen voor een regionale aanpak op sportgebied voor bijvoorbeeld verenigingsondersteuning, sportstimulering en exploitatie en beheer van sportaccommodaties. Voor andere on derwerpen binnen het gemeentelijk beleid zoals milieu en jeugdzorg gebeurt dit al. 7 8 9 Meer en meer rendementsdenken bij gemeenten 5 6 Meer nadruk op veiligheid en kwaliteit Integratie van sport in de leefomgevingen Gemeenten zullen steeds meer bewust worden van het feit dat het grootste gedeelte van het gemeentelijke sportbud get wordt gespendeerd aan sportaccom modaties. Tegelijkertijd neemt de druk op de ruimte toe en zal de gemeente dus ook nadrukkelijker gaan kijken naar de maatschappelijke waarde van (sport) accommodaties. Het rendementsdenken wordt gemeengoed binnen de gemeente en dit heeft ook effecten op het sportbeleid en de voorzieningen. De vanzelfsprekend heid van verbouw en nieuwbouw is passé en partijen die ruimte claimen zullen door de gemeente meer worden geconfronteerd met condities. Een kleine besparing op sportaccommodaties kan immers al een combinatiefunctionaris opleveren. Sportconsumenten willen sporten en bewegen in een veilige omgeving en met kwalitatieve begeleiding en faciliteiten. Er zal in de toekomst een norm worden ontwikkeld (soort van ISOcertificering) waaraan sportaanbod getoetst kan wor den en wordt beoordeeld. De sportconsu ment is er dan van verzekerd dat dit sport aanbod aan een aantal minimum vereisten voldoet. Denk hierbij aan geschoold en gecertificeerd kader, legionellaproof ac commodaties en een gezond beleid. De sport zal meer integreren in de leefom gevingen van mensen. Dit betekent dat het aanbod naar de vraag wordt gebracht i.p.v. de vraag naar het aanbod. Deze ontwikkeling heeft effect op de ruimte behoefte voor sport en voor de begelei ding/kader. Sporten onder en direct na schooltijd is al steeds meer gemeengoed maar deze trend zal ook verschuiven naar de zorg, het werk, het recreatiepark etc. Dus de voetbaltraining wordt op het werk geïntegreerd. ’s Ochtends vroeg of in de lunchpauze. In het zorgcentrum en het ziekenhuis worden sportactiviteiten op maat aangeboden waarbij ook aanbod door verenigingen wordt geïntegreerd. Hierdoor ontstaan ook andere competitie Nieuwe financieringsvormen in de sport In de lijn van regionalisering past ook een nieuwe financieringsstructuur, waarbij op regionaal niveau bijvoorbeeld een inno vatiepot voor de sport wordt gecreëerd. Verschillende partijen kunnen zorgen voor financiering van sportambities. Denk aan gemeente, provincie, woningbouwcoöpe raties, bedrijfsleven, onderwijs etc. Door de krachten te bundelen worden bepaalde ambities zoals een topsportturnhal beter haalbaar. Met dank aan: www.9advies.nl RecreatiefTotaal • Dagrecreatie en Foodservice • Winter 2010/2011 15 Pagina 14
Pagina 16Voor uitgaves, online nieuwsbrieven en publicaties zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw boeken.
Recreatief Totaal wintereditie 2010 Lees publicatie 10Home