Actueel verblijfsrecreatie

VeRBLIJFSReCReAtIe Het gemiddelde bedrag dat kopers van een tweede huis willen investeren is 210.000 euro; een stijging ten opzichte van vorig jaar (195.000 euro). Deze conclusie volgt uit de evaluatie onder bezoekers van de beurs Second Home International 2010 in Utrecht. Opvallende constatering is dat het huis in toenemende mate moet renderen. Met de lage rente­ stand, onbelaste huuropbrengsten en de verwachte waardestijging is de tweede woning vaak een prima investering. 17% van de beursbezoekers was geïnteres­ seerd in een vakantiehuisje in Nederland. Frankrijk blijft de favoriet met 32%. Meer informatie: www.secondhome.nl Actueel Tweede huis moet in toenemende mate renderen optimaal voorbereid op het werkveld. Meer informatie: www.toprecreatie.nl / www.cosmo­entertainment.com Nieuw campingmagazine; Freelife De voormalige uitgever van het CampingLife magazine is met een eigen blad op de markt gekomen. Tijdens de Kampeer en Caravan jaarbeurs in Utrecht, werd de eerste editie uitgedeeld aan de beursbezoekers. Het blad verschijnt vijf keer per jaar en biedt qua inhoud een evenwichtige mix tussen kampeer­ materialen en toeristische belevenissen in binnen­ en buitenland. Het is niet verrassend dat het blad uiterlijk erg op Campinglife lijkt. Meer informatie: www.clubfreelife.nl Bezuinigingen opvangen met toeristenbelasting 3 procent minder accommodaties verblijfsrecreatie Veel gemeenten vangen de aankomende bezuinigingen op via een forse verhoging van de toeristenbelasting. Dit blijkt uit een inventarisatie door RECRON. Gemeente Voorst wil de toeristenbelasting verhogen in twee stappen van € 0,70 cent naar € 2,10 per nacht in 2012. Een verho­ ging met 200%. Valkenburg, Zeewolde, Dalfsen en Noordoostpolder willen de toeristenbelasting verhogen met tien­ tallen procenten. RECRON vindt dit onaanvaardbaar en vraagt het nieuwe kabinet om in te grijpen. Bron: www.recron.nl Uit recente cijfers van het CBS blijkt dat er in één jaar 115 accommodaties in de verblijfsrecreatie minder zijn geregi­ streerd. Dat is 3% van de totale voorraad van 3785. De daling deed zich voor bij zowel de kampeerterreinen, de huisjes­ terreinen als de groepsaccommodaties. Grootste relatieve daler in een jaar is de Regio Utrecht/Het Gooi: ­552 slaapplek­ ken t.o.v. 2009. Positiever nieuws komt van De IJselmeerkust en het Deltagebied. Die kregen er de afgelopen 10 jaar bijna 20% meer accommodaties bij. Bron: www.cbs.nl Nieuwe krant voor camperaars B&B provice, de Groningse uitgever, die ook ‘vakantiekriebels’ uitgeeft, heeft een nieuwe krant gelanceerd: Campervaria. De krant komt vier keer per jaar uit. Het grootste deel van de krant heeft betrekking op campers en materialen. Er is ook een katern over toeristische bestemmingen. Meer informatie: www.campervaria.nl Nieuw marktanalyseprogramma voor CenterParcs Center Parcs heeft voor haar data ware­ house activiteiten heeft gekozen voor de Netezza TwinFin. Daarmee kunnen snelle en goede klantanalyses worden gemaakt en verbeterde informatievoorziening helpt om de juiste aanbieding te doen, aan de juiste klant, op het goede moment. De kennisbewerking wordt toegepast op de Center Parcs database van ruim 15 miljoen overnachtingen per jaar. Meer informatie: www.Netezza.nl (software) www.inergy.nl (beheer platform) Samenwerking TOP-Recreatie en de Cosmo Academy Roompot bouwt twee nieuwe parken Animatiebedrijf TOP­Recreatie gaat m.i.v. 1 januari samenwerken met de Cosmo Academy. Dit is een volwaardig MBO opleiding (niveau 4) en leidt studenten op voor banen in de entertainment, vrije tijd en evenementen sector. Door deze samenwerking kan TOP­Recreatie gebruik maken van de expertise van de Cosmo Academy en worden de studenten Roompot, de op twee na grootste exploi­ tant in Nederland van vakantieparken, gaat een tweetal nieuwe parken bouwen. Met de uitbreiding in Zeeland en Limburg is een investering gemoeid van euro 210 mln. De bouw van de vakantieparken is onderdeel van de groeistrategie van de van oorsprong Zeeuwse onderneming. Die moet de omzet in vijf jaar verdubbelen. Meer informatie: www.rpholidays.nl RecreatiefTotaal • Actueel • Winter 2010/2011 9 Actueel dagrecreatie

Pagina 10

Heeft u een lesmateriaal, uniflip of digi handleidingen? Gebruik Online Touch: reclamefolder naar een digitale publicatie converteren.

Recreatief Totaal wintereditie 2010 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication