vakantie. Twee jaar geleden vond direct na het WK in Zuid-Afrika een golf aan boekingen plaats. Deze ontwikkelingen spelen last-minute boekingen in ieder geval in de kaart. De Olympische Spelen zijn dit jaar relatief dichtbij (Londen) en dat kan de sportliefhebber verleiden om de oversteek te wagen. Internationaal toerisme In veel landen is de economische situatie onzeker. Daarbij is het gunstig voor Nederland dat de situatie in Duitsland positief afsteekt bij de andere Europese landen. Deze belangrijke markt, met name voor de kustgebieden, lijkt daarmee redelijk stabiel. Een hoge olieprijs maakt vliegen duurder. De vakanties naar goedkope zonbestemmingen worden daarmee onaantrekkelijker. Diverse goedkope bestemmingslanden in Afrika zijn op dit moment door politieke onrust relatief onaantrekkelijk. Trends in recreatie en toerisme • Groei van belang internet bij zoeken en boeken – belang van mobiel internet neemt toe. • Verzadigde markt in Nederland; zowel op het gebied van dagattracties als verblijfsrecreatie. Gecombineerd met minder bestedingen kan dit zorgen voor een groei in faillissementen. • Behoefte aan authenticiteit en vertrouwen • Vergrijzing van de markt en meer aandacht voor toegankelijkheid en zorg. < “2012 wordt een jaar om op te letten. Door de onzekere economische situatie komen vooral de tweede en derde vakanties onder druk te staan. Toch zien we op de parken dat juist de luxe huisjes als eerste volgeboekt zijn. De sportzomer heeft invloed op de boekingen. In dit soort jaren zien we meer last-minute boekingen. Veel mensen willen eerst het toernooi afwachten en besluiten pas daarna wat ze gaan doen. Landal blijft investeren; in 2012 vooral in het opknappen van parken. Met name de groepsaccommodaties blijven het erg goed doen. Ook de strandhuisjes zitten steeds weer snel vol; en dat is ook een accommodatie waarmee we ons graag profileren. Social Media wordt steeds belangrijker. Wij hebben dit jaar al diverse succesvolle twitteracties gehad. Veel ondernemers weten nog niet goed hoe ze het instrument moeten toepassen, maar steeds meer bedrijven gaan er mee aan de slag”. Paul Beck, directeur Floriade 2012 De visie van verschillende partijen uit de branche: Bas Hoogland, commercieel manager Landal Greenparks “Het wordt een lastig jaar. Ik vrees dat veel recreatiebedrijven weer snel grijpen naar het kortingsinstrument, alhoewel dat niet goed is voor de branche als geheel. Je kunt het geven van kortingen voorkomen door een unieke ervaring te bieden. Dat doen wij in 2012 met de Floriade. Wij geven dan ook geen korting. Wel doen we mee met campagnes; maar de laagste prijs ligt daarbij niet meer dan 20% onder de kassaprijs”. Mark Giethoorn, operationeel directeur CenterParcs Nederland “Zoals het er nu naar uitziet, begint de economie in Duitsland weer wat aan te trekken en in Nederland blijft de situatie stabiel. Er komt in Nederland op het gebied van bungalows nog steeds meer aanbod bij, waardoor de concurrentie zwaarder wordt. Daardoor wordt de kracht van het product steeds belangrijker; kwaliteit en niet-kopieerbaar. Wij zien bij CenterParcs dat met name de luxe accommodaties in trek blijven. Ook de drie-generatie-vakanties zijn in opkomst. CenterParcs wil in 2012 het vroegboeken stimuleren. Het stimuleren van vroegboeken doen we door aantrekkelijke vroegboekkorting te geven, aangevuld met “Toppings”; tal van activiteiten die we gratis aanbieden waarmee de gast volop van ons mooie product kan genieten”. Hans van Leeuwen, directeur SLIMMadvies en initiatiefnemer Pleisureworld De vakantieganger blijft komend jaar weer wat dichter bij huis. Dat biedt kansen voor de recreatiesector in Nederland. Sectoren die dat vooral gaan merken zijn: 54 Recreatief Totaal >> Nr. 1 - 2012 Pagina 53

Pagina 55

Voor publicaties, online clubbladen en studiegidsen zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw archief.

Recreatief Totaal 1 - 2012 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication