• de plattelandsrecreatie, die inspeelt op de behoefte aan authenticiteit. Toch denkt deze sector steeds commerciëler. • De gratis vormen van recreatie; zoals fietsen en wandelen in mooie gebieden van Nederland. Een pretparkconcept waarbij je betaalt per attractie, i.p.v. entree aan de poort, past ook prima in deze tijd. De lastige economische situatie zorgt er voor dat er scherper op de kosten wordt gelet. Samenwerking op het gebied van innovatie, benchmarken of sector overschrijdend producten aanbieden, kan zorgen voor kostenreductie. Bedrijven met een echte meerwaarde komen boven drijven; de consument wil steeds weer nieuwe belevenissen; het sprookjesbos in de Efteling bijvoorbeeld, heeft zijn langste tijd wel gehad. De jongere generatie is niet meer onder de indruk. Ook concepten die zich richten op ‘massa = kassa’ krijgen het de komende tijd steeds zwaarder. Hans Kokkeel, commercieel manager Eibe speeltoestellen Als toeleverancier aan de recreatiemarkt hoort Eibe bij hun klanten wat de ondernemers bezig houdt. Kokkeel: ‘We merken dat de concurrentie steeds heviger wordt. Bedrijven in de recreatie kiezen er voor om te blijven investeren om gevonden te worden door de con• Personaliseren maakt je product uniek • Consumenten hebben geld over voor unieke ervaringen. VVV Nederland De belangrijkste ontwikkelingen van de VVV vanaf 2012 in een notendop: • Verbinding tussen VVV en destinatiemarketing nog sterker dan voorheen • Nieuwe huisstijl en vestigingsformule een feit (bv. Gooi en Vecht, Almere) met als kern het VVV Idee (de verrassende tips van de VVV) • O.a. digitale investeringen (met basis de NDTRC) van VVV’s leiden tot een persoonlijke multimediale dienstverlening (24/7) • Deze dienstverlening komt via internet (in nieuwe look en feel, zie Gooi en Vecht), fysieke vestiging als belevenis(winkel) als bv Den Haag, Almere en Groningen (is heel mooi geworden), VVV informatiepunten (touchscreens) en VVV agentschappen (kleinschalige dienstverlening bij derden op plaatsen waar veel bezoekers komen). Frank Jacobs, ANWB kamperen “Wat betreft de trends voor 2012 zie ik een aantal bewegingen. Deze zijn o.a. afkomstig van onze aanmeldingen voor de ANWB/ KCK Innovatie Award. Daarbij kan het gaan om infrastructuur, slimme introducties, sympathieke (klantvriendelijke) initiatieven of originele marketinginitiatieven. Dat levert vaak toch een aardige weerspiegeling van de trends die in Europa op. Wat we hierbij signaleren: • Investeringen in Duurzaamheid • Investeringen in extreem luxe en fraai vormgegeven sument. Daarvoor moet je je als bedrijf duidelijk onderscheiden.” Enkele trends volgens Kokkeel: • Mensen hebben geld over voor ontzorgen (alles in één pakket) • vakantie wordt gebruikt om te ontsnappen aan de zorg van de crisis • Aandacht voor de klant wordt steeds meer een issue. • Glamping gaat de richting op van ‘unieke kampeerbelevenissen’ • Een stapje verder gaan campings die recreatiewoningen op campings plaatsen. • Tentkamperen is al sinds 2009 een Recreatief Totaal >> Nr. 1 - 2012 55 trend; Er wordt behoorlijk geïnnoveerd in de tentenbranche. ANWB speelt hier op in met de gids Charmecampings • Steeds meer campings zien de camper nu als een kans”. Riekus Weggemans, VeKaBo Nederland De trend die dit jaar is ingezet, gericht op meer kwaliteit, zal waarschijnlijk doorzetten. Kwaliteit is leidend, niet alleen de kwaliteit van het individuele bedrijf, maar ook die van het gebied. Regiomarketing wordt steeds belangrijker. De waarden van het gebied dienen te worden blootgelegd. Samenwerking binnen en buiten de sector is hierbij een noodzaak. (zie verderop in dit blad een uitgebreidere visie van de VeKaBo). Arthur van Disseldorp, RECRON Van Disseldorp ”Ik ben wel optimistisch over 2012. De zomer kan, wat weertype betreft, alleen maar beter dan 2011. Ondernemers zijn bovendien zeer alert op passend aanbod bij een dagje regen.” In 2012 wordt het fundament gelegd voor een grote nieuwe boekingsportal in de recreatiebranche door de RECRON in samenwerking met De Telegraaf. Van Disseldorp: “We volgen het voorbeeld van Funda. Deze succesvolle website voor verkoop van huizen is opgezet door de NVM makelaars in samenwerking met een mediapartner. Er wordt nu nog hard gewerkt aan de techniek. In de zomer van 2012 is de lancering gepland; en dat zal gebeuren op een manier waarmee we ons duidelijk neerzetten. We gaan ons onderscheiden van andere boekingswebsites door naast het boeken van accommodaties, ook veel beleving en inspiratie toe te voegen voor een dagje uit of vakantie. Inmiddels sluiten steeds meer partijen zich aan bij het initiatief van de RECRON en Telegraaf.” Pagina 54

Pagina 56

Interactieve digitale krant, deze catalogus of verenigingsblad is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het van pdf naar digitaal converteren van online clubbladen.

Recreatief Totaal 1 - 2012 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication