Hotels en Social Media

Social media verandert speelveld voor hotelboekingen Het HOStA rapport biedt ieder jaar weer een overzicht van de toestand van de Nederlandse hotelbranche. en die cijfers zijn niet best; het bedrijfsresultaat is in 2009 met gemiddeld 33% gedaald. Ook wordt er deze middag aandacht besteed aan ontwikkelingen rondom sociale media. De hotelsector in 2009: ­ Had veel last van de crisis (bedrijfsresultaat in 2009 daalde met gemiddeld 33%) ­ Werd afhankelijker van toeristische boekingen (marktaandeel van 33% naar 42%) ­ Zag de bezettingsgraad dalen met 6 procent tot 62,1%, t.o.v. 2008 ­ Liet de gemiddelde kamerprijs dalen met 11% tot € 93, t.o.v. 2008 ­ Wist de gemiddelde kosten per hotel­ kamer terug te schroeven met 23% ­ Houdt rekening met herstel van de markt, met een lichte groei in 2010 en 2011 En wist u dat 34% van de hotels niet volgt wat er in de reviewsites wordt gemeld? Een uitgebreid overzicht van alle cijfers uit de hotelbranche kunt u terugvinden in het Hosta 2010 rapport. Deze is voor € 93,­ (de gemiddelde hotelprijs) te bestellen op de website: www.horwathhtl.nl Praktijkcase: Sandton Hotels en sociale media Sandton Hotels is een relatief jonge hotelketen en maakt gebruik van sociale Media. Alhoewel CEO Rogier Braakman daar bescheiden over zegt: “Wij zijn ook aan het zoeken. De hotelsector is wat traag geweest met reageren op de kansen van internet. Daar zijn boekingswebsites handig op ingesprongen. Hotels hebben, door deze tussenpersonen, veel moeite om hun eigen prijs te dicteren. Daar­ door gaat kostbare marge verloren. De opkomst van sociale media biedt echter nieuwe kansen om als hotelier weer direct met je klanten in contact te komen. Wij streven er dan ook naar om weer zoveel mogelijk boekingen via de eigen website te laten plaatsvinden.” Braakman laat ook weten dat koudwa­ tervrees voor recensies op internet niet nodig is. Wel moet je de sociale media en plek geven in je bedrijfsvoering. De volgende stappen die hotels gaan nemen op het gebied van sociale media: ­ Betrekken van gasten bij het product ­ Een bedrijf moet weer een menselijk gezicht krijgen/kwetsbaarheid tonen ­ Social Media wordt opgenomen in de marketing en salesstrategie. Meer informatie: www.sandton.eu www.facebook.com (zoek op sandton) http://twitter.com/sandtonhotels Rol van social media in het boekingsproces De ING heeft in september een onder­ zoek gepresenteerd naar de inzet van Social Media in de hotellerie. Daaruit blijkt dat veel bedrijven deze nieuwe mediavorm nog niet helemaal in de bedrijfsprocessen hebben opgenomen. Sectormanager Leisure bij de ING, Sasja van As, gaf alvast een belangrijk advies: “Niets doen is geen optie meer.” Enkele quotes uit het rapport: ­ In Nederland is het gebruik van sociale media tussen 2006 en 2010 verdubbeld ­ Bijna driekwart van de Nederlanders tussen 18 en 65 maakt gebruik van sociale media. ­ Slechts 5 van de 10 grootste hotel­ bedrijven in ons land heeft een Facebook pagina. ­ Met sociale media kun je relatief makkelijk en goedkoop met je klanten in contact treden. ­ Social media neemt steeds meer de plaats van e­mail in (red.: verminderde effectiviteit van uw e­mail nieuwsbrief) Het ING rapport ‘Hotellerie en sociale media’ biedt een helder verhaal over de kansen en ontwikkelingen van social media voor de hotelsector. De informatie is ook voor aanverwante branches (campings, bungalows) een nut­ tig kennisdocument. Meer informatie: www.ing.nl/kennis Enkele toppartners die u verder kunnen helpen: Marketing met oude en nieuwe media www.alanrogerspro.com Advies, Cursussen en Training Slimm Advies/www.pleisureworldacademy.nl Verbreding naar tv-reclame www.mediachoice.nl Integreert marketing in uw reserveringssysteem www.aicn.nl Klanttevredenheidsonderzoek www.vesperion.nl RecreatiefTotaal • Verblijfsrecreatie • Winter 2010/2011 25 Bas Hoogland, Landal

Pagina 26

Interactieve digitale archief, deze magazine of reisgids is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online plaatsen van online whitepapers.

Recreatief Totaal wintereditie 2010 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication