Bas Hoogland, Landal Greenparks Online de beste door offline commitment Op 25 september werd bungalowpark Landal Orveltermarke geopend. Het project is geïnitieerd door esbi Bouw en Landal verzorgt de exploitatie en boekingen. Het is alweer het zesde park met een Landal vlag in Drenthe. We troffen commercieel directeur van Landal, Bas Hoogland, die wel uitleg wilde geven over de exploitatie van dit park en de online strategie van Landal Greenparks. Is 6 parken in Drenthe niet teveel? Bas Hoogland wijst mij er op dat park Sandur aan het eind van dit jaar de Landal vlag gaat strijken; “Dus eigenlijk is Orvel termarke een vervanging van dit park. Bovendien is er altijd meer vraag naar een nieuw park dan naar een ouder park. Dus wat dat betreft gaan we er op vooruit.” Online in de prijzen Veel van de boekingen verlopen tegen woordig online. Landal heeft wat dat betreft een goede naam. Al vijf jaar achter een wonnen zij de Thuiswinkel Award en vele andere prijzen. Dat heeft volgens Bas Hoogland niet alleen met de internet pagina te maken; “Ik denk dat wij de prijs ook danken aan het grote commitment van onze gasten. Daar zit een stuk waar dering in voor Landal Greenparks als authentiek bedrijf waar mensen graag verblijven. De website is voor ons meer dan een platte boekingsmodule. Je vindt er informatie over vakantiegebieden en activiteiten. In de toekomst willen we nog meer beleving toevoegen, nog meer bewegend beeld en nog meer filmpjes.” Onderlinge concurrentie? Hoogland: “Dat zien we bij Landal toch wat anders. Centraal bij Landal promoten wij de locatie Drenthe. De meeste vakantie gangers kiezen immers eerst voor een vakantiegebied en pas daarna voor een accommodatie. Bezoekers die voor Drenthe kiezen bieden we vervolgens verschillende accommodaties. Elk Landal park kent zijn eigen uitstraling. Voor Orveltermarke zijn dat o.a. de grote kavels met typisch Drentse huisjes, de nabijheid van museumdorp Orvelte en het Flintstone thema dat vooral kinderen zal aanspreken.” Eigen promotie van de parken is beperkt tot regionale horeca. specifiek bezig met ecommerce. Dit zijn vooral mensen met een technisch commercieel profiel. Binnen de groep ecommerce is ook een onderverdeling gemaakt: Content > Verzorgt de inhoud van ruim 13.000 pagina’s op internet. Zij moeten goed kunnen schrijven; zowel voor de klant als voor zoekmachines. Search > Zorgt er voor dat de internet pagina’s van Landal worden gevonden door de zoekmachines. Banners en affiliate programma’s > Deze vormen van adverteren op inter net wordt door specialisten geoptimali seerd. Geen ‘eigen’ online rol van de parken De Nederlandse online marketing, promotie en boekingen lopen via www.landal.nl. Duitsland en andere Europese landen via ‘.de’ of ‘.com’. Welke rol is er daarbij voor de parken? Hoog land: “Geen. We verwachten dat General managers actief zijn op in hun eigen netwerken en in hun eigen omgeving en uiteraard moeten ze hun eigen reviews in de gaten houden De eerste recensies voor Orveltermarke zijn overigens laaiend enthousiast. Het is niet de bedoeling dat de individuele parken zelf gaan bloggen of Twitteren. Dat soort zaken organiseren wij liever voor de hele club vanuit het hoofdkantoor want het is al ingewikkeld genoeg en gaat allemaal razend snel.” Belang van ‘online’ voor Landal Hoogland: “Tegenwoordig gaat ruim de helft van de boekingen online. Dat is goed voor een omzet van ruim 100 mil joen. We streven er naar om online zoveel mogelijk ‘selfservice’ te bieden. Maar het belang van ons callcenter blijft erg groot. We zien ook de stroom emailtjes groeien. Dat is een laagdrempelig instrument om vragen te stellen. Ik zie het vooral als sterk punt dat gasten via meerdere kana len met ons in contact kunnen komen.” Organisatie online strategie Op de hele afdeling ‘commercieel’ werken 60 mensen. Tien daarvan zijn 24 RecreatiefTotaal • Winter 2010/2011 Vakantiewoningen
Hotels en Social MediaScoor meer met een e-commerce shop in uw edities. Velen gingen u voor en publiceerden gidsen online.
Recreatief Totaal wintereditie 2010 Lees publicatie 10Home